חדשות

אבחון מחלות עיניים - הבינה המלאכותית כבר כאן

שלוש חברות טכנולוגיה, ביניהן אחת ישראלית, קיבלו את אישור ה-FDA לבדיקות עיניים באמצעות בינה מלאכותית לאבחון רטינופתיה סוכרתית | היתרונות: אבחון מהיר, הכשרה קצרה וללא נוכחות רופא

בדיקת עיניים. אילוסטרציה

אלגוריתם בינה מלאכותית לביצוע בדיקות עיניים בעזרת תמונות שצולמו על ידי מצלמת רשתית מספק אבחונים מהירים ללא נוכחות רופא ומאבחן רטינופתיה סוכרתית, הגורם העיקרי לעיוורון בקרב מבוגרים וחולי סוכרת.

על שילוב הבינה המלאכותית באבחון מחלות עיניים נכתב בסוף השבוע באתר ארגון KFF, העוסק בחדשות בתחום הבריאות. מדובר בבדיקה מהירה וקלה שאפשר לבצע עם מעט הכשרה והיא מספקת תוצאות מיידיות.

טכנולוגיית בדיקת העיניים מתגלה כאחד ממקרי השימוש הראשונים המוכחים של אבחון מבוסס AI בסביבה קלינית. יכולתה של הבינה המלאכותית לספק תוצאות מיידיות, כמו גם חיסכון בעלויות ונוחות בקביעת תורים, הם יתרון גדול עבור רופאים ומטופלים. בכתבה מצוין כי מתוך כ-700 בדיקות עיניים שנערכו בשנה האחרונה במרפאות לבדיקת עיניים, כמעט רבע מהמקרים אבחנו רטינופתיה והמטופלים הופנו למומחה להמשך טיפול.

שלוש חברות קיבלו אישור של מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-(FDA לבדיקות עיניים באמצעות בינה מלאכותית לאבחון רטינופתיה סוכרתית. חברת Digital Diagnostics מאיווה, חברת Eyenuk מקליפורניה וחברת התוכנה הישראלית AEYE Health מכרו מערכות למאות מרפאות בפריסה ארצית. כמה עשרות חברות, כולל ענקית הטכנולוגיה גוגל, ערכו מחקר בתחום ולחלקן יש אישור רגולטורי במדינות שונות.

Digital Diagnostics קיבלה את אישור ה-FDA בשנת 2018 לאחר עשרות שנים של מחקר וניסוי קליני שכלל 900 חולים שאובחנו עם סוכרת. זו היתה מערכת הבינה המלאכותית האוטונומית המלאה הראשונה בכל תחום ברפואה. את המערכת של החברה יכול להפעיל בוגר תיכון עם מספר שעות הכשרה ולוקח כמה דקות כדי להגיע לאבחון, כאשר לרוב לא נדרשת הרחבת אישונים. התקנת המערכת יכולה להיעשות בחדר עם תאורה רכה. המטופלים משעינים את הפנים על משענות הסנטר והמצח ובוהים במצלמה בזמן שטכנאי מצלם תמונות של כל עין.

היתרון הגדול הנוסף של הטכנולוגיה, על פי מחקר שנערך לאחרונה על ידי אוניברסיטת סטנפורד, הוא שבשל מיידיות התוצאות החיוביות, המאובחנים באמצעות מערכת בינה מלאכותית נוטים פי שלושה יותר לבצע מעקב בהשוואה למטופלים שמאובחנים בדרך אחרת. עם זאת, אחד החסרונות המרכזיים של הבדיקה, שכאמור אינה מצריכה נוכחות רופא, היא שהאלגוריתם מחפש אך ורק רטינופתיה סוכרתית, כך שהוא עלול לפספס מחלות כמו מלנומה כורואידלית. בנוסף, האלגוריתמים בדרך כלל נוטים להיות זהירים מדי ולהפנות מטופלים לרופא גם כשאין צורך בכך.

הטכנולוגיה ממשיכה להתקדם והחידושים בתחום מציבים את רפואת העיניים לצד רדיולוגיה, קרדיולוגיה ודרמטולוגיה כתחומים שבהם חדשנות בינה מלאכותית היא חלק מההליך הקליני.

נושאים קשורים:  בינה מלאכותית,  רפואת עיניים,  אבחון,  רטינופתיה סוכרתית,  חדשות,  טכנולוגיה
תגובות