חדשות

טיפול באמצעות תאי גזע החזיר למשותק את היכולת ללכת

אדם שהיה משותק מצווארו ומטה מסוגל כעת לעמוד וללכת בכוחות עצמו בזכות טיפול שבוצע במרכז הרפואי מאיו קליניק | הניסוי בהשתלת תאי גזע גם הראה שיפור בתוצאות של נפגעי חוט שדרה נוספים

יותר מחמש שנים לאחר שעבר את הטיפול, המטופל מעיד עתה כי הוא מסוגל ללכת ומהירות הליכתו משתפרת. אילוסטרציה

אדם שהיה משותק מצווארו ומטה, לאחר תאונת גלישה שעבר לפני שבע שנים, מסוגל כעת לעמוד וללכת בכוחות עצמו הודות לטיפול בתאי גזע שבוצע בו במרכז הרפואי מאיו קליניק במיניסוטה בשנת 2019. ממצאים מהניסוי הקליני שלב 1 התפרסמו ב-Nature Communications. התוצאות מציגות את הפוטנציאל של טיפול תאי באנשים עם פציעות חוט שדרה ושיתוק, שהאפשרויות עבורם לשיפור התפקוד הן מוגבלות ביותר.

המטופל היה הראשון בין עשרה מטופלים במחקר שלב 1 שערכו ב"מאיו קליניק". במחקר נאספו תאי גזע משומן הקיבה של המטופל, התאים הורחבו במעבדה ל-100 מיליון תאים והוזרקו לעמוד השדרה המותני שלו. יותר מחמש שנים לאחר שעבר את הטיפול, המטופל מעיד עתה כי הוא מסוגל ללכת ומהירות הליכתו משתפרת.

המטופל, שהיה קודם לכן במצב סיעודי, דיבר עם חדשות רשת ABC האמריקאית לאחר ש"מאיו קליניק" פרסמה השבוע נתונים חדשים המראים את הצלחת הטיפול בתאי גזע בניסוי הקליני. המחקר הראה שהשתלת תאי גזע שמקורם בשומן המטופלים גורמת להשלמת האזור הפגוע, כאשר במהלך ההחלמה והשיקום חוט השדרה נבנה מחדש ומצליח להעביר אותות חשמליים מהמוח אל השרירים. כלומר, השיטה עשויה לשפר את התחושה והתנועה לאחר פציעות טראומטיות בחוט השדרה.

בניסוי הקליני, למשתתפים היו פציעות בעמוד השדרה מתאונות רכב, נפילות וסיבות אחרות. לשישה היו פציעות צוואר ולארבעה היו פציעות בגב. גילאי המשתתפים נע בין 18 ל-65 שנה.

תאי הגזע של המשתתפים המשותקים נאספו על ידי נטילת כמות קטנה של שומן מחתך של 1 עד 2 אינץ' בבטן או בירך. במשך ארבעה שבועות, התאים הורחבו במעבדה ל-100 מיליון תאים ולאחר מכן הוזרקו לעמוד השדרה המותני של החולים בגב התחתון. במשך שנתיים, כל משתתף במחקר עבר עשר הערכות במרפאה.

למרות שתאי גזע נעים לעבר אזורי דלקת, ובמקרה זה המיקום הוא בחוט השדרה, מנגנון האינטראקציה של התאים עם חוט השדרה אינו מובן במלואו, אומר ד"ר מוחמד ביידון, נוירוכירורג מ"מאיו קליניק" והמחבר הראשון של המחקר. כחלק מהמחקר, החוקרים ניתחו שינויים ב-MRI ובנוזל השדרה של המשתתפים וכן בתגובות לכאב, לחץ ותחושה אחרת.

לחוט השדרה יש יכולת מוגבלת לתקן את התאים שלו או לייצר תאים חדשים. הנפגעים בדרך כלל חווים את רוב ההחלמה שלהם בשישה עד 12 החודשים הראשונים לאחר התרחשות הפציעות. השיפור בדרך כלל מפסיק 12 עד 24 חודשים לאחר הפציעה. במחקר זה, מטופל עם פגיעה בעמוד השדרה הצווארי קיבל תאי גזע 22 חודשים לאחר הפציעה והשתפר בשלב אחד בסולם ASIA לאחר הטיפול.

בפגיעה טראומטית בחוט השדרה החזי, רק 5% מהאנשים עם פציעה מלאה צפויים לחזור לכל תחושה או תנועה. במחקר, שניים מתוך שלושה חולים עם פציעות של עמוד השדרה החזי היו במצב שלא היתה להם תחושה או תנועה מתחת למוקד הפגיעה, בין בסיס הצוואר לאמצע הגב. אלה עלו בשתי רמות ASIA לאחר הטיפול. כל אחד מהם החזיר לעצמו תחושה ושליטה מסוימת בתנועה מתחת למוקד הפגיעה. בהתבסס על הבנתם של החוקרים לגבי

זאת ועוד, צוות המחקר מצא אצל שבעה מבין עשרה מטופלים שיפור בהנעת שרירים, על סמך סולם הליקויים של האגודה האמריקאית לפציעות עמוד השדרה (ASIA). השיפורים כללו תחושה מוגברת בעת בדיקה עם דקירת סיכה ומגע קל, שיפור במוטוריות של שרירים והתאוששות של כיווץ אנאלי מרצון, המסייע בתפקוד המעי.

לסולם חמש רמות, החל מאובדן תפקוד מוחלט לתפקוד תקין. כל אחד משבעת המשתתפים עלה לפחות רמה אחת בסולם ASIA. לשלושה מטופלים במחקר לא היתה תגובה, אך מצבם לא החמיר.

לא דווח על תופעות לוואי חמורות לאחר טיפול בתאי גזע. תופעות הלוואי השכיחות ביותר שדווחו היו כאבי ראש וכאבי שרירים ושלד שחלפו עם טיפול תרופתי ללא מרשם.

"מחקר זה מתעד את הבטיחות והתועלת הפוטנציאלית של תאי גזע ורפואה רגנרטיבית", אמר מוביל המחקר, הנוירוכירורג ד"ר ביידון. "פציעה בחוט השדרה היא מצב מורכב. מחקר עתידי עשוי להראות אם שילוב של טיפול בתאי גזע עם טיפולים אחרים יכול להיות חלק מפרדיגמה חדשה לשיפור התוצאות עבור החולים".

נושאים קשורים:  תאי גזע,  רפואה רגנרטיבית,  נפגעי חוט שדרה,  משותקים,  מחקרים
תגובות