חדשות

"מאיר": תאונת הסקי הובילה לגילויה של מפרצת פופליטאלית נדירה

בדיקת MRI למטופלת שנחבלה ברגלה בתאונת סקי קלה זיהתה מפרצת מסוכנת בעורק הברך שלה | מומחי המרכז הרפואי מאיר הצילו את רגלה

בדיקת MRI ברך. אילוסטרציה

א' נסעה לחופשת סקי קצרה להתרעננות לאחר שבעלה חזר ממילואים ארוכים בעזה. במהלך החופשה היא נפלה ונחבלה ברגלה הימנית. מיד עם שובה ארצה פנתה א' לבדיקה אצל אורתופד מומחה וכיוון שעלה חשד לקרע ברצועה היא נשלחה לבדיקת MRI.

בדיקת ה-MRI הדגימה קרע של הרצועה אולם גם מפרצת פופליטאלית בקוטר כ-3.5 ס"מ. לאור הממצא, הגיעה א' למחלקה לרפואה דחופה במרכז רפואי מאיר בכפר סבא.

ד"ר עדי בכר, מנהלת מחלקת כלי דם ב"מאיר". "באופן פרדוקסלי, תאונת הסקי הצילה את רגלה של המטופלת". צילום: דוברות ביה"ח

ד"ר עדי בכר, מנהלת מחלקת כלי דם ב"מאיר", סיפרה: "מיד עם הגיעה לבית החולים הופנתה א' בדחיפות לבדיקת CTA, שם הודגמה  מפרצת אמיתית בעורק הפופליטאלי, עדיין ללא חסימת עורקי השוק". בעקבות הממצאים הובהלה המטופלת לחדר הניתוח שם נכרת קטע המפרצת והוחלף בהצלחה.

מפרצת פופליטאלית (עורק הברך) היא נדירה יחסית ומצויה רק בכ-1% באוכלוסיה ונדירה עוד יותר בנשים. חלק ניכר מהמפרצות יתגלו עקב תסמיני רגל איסכמית. יותר ממחצית החולים הסובלים ממפרצת פופליטאלית יציגו תסמיני רגל איסכמית בדרגות שונות כתוצאה מתסחיפים כרוניים מהמפרצת לעורקי השוק. בשכיחות נמוכה יימצאו חולים אלה עקב לחץ על איברים שכנים, וריד או עצב. קרע של מפרצת במיקום זה הינו נדיר.

כאשר חולה מגיע עם תסמיני רגל איסכמית קשים, הפרוגנוזה עגומה והסיכוי לאובדן גפה הוא מעל 50%. מכאן שהתויות לטיפול במפרצת הפופליטאלית הן מחמירות ובחולים בהם קיימת הרחבת העורק יותר מאשר ב-50% ביחס לקוטרו קיימת התוויה להתערבות. אוכלוסיית הסיכון היא גברים בגיל מבוגר, במיוחד כאשר ידועה מפרצת באאורטה בבטן.

ד"ר בכר מסכמת: "מפרצת מסוג זה מתגלה לרוב עקב תסמיני רגל איסכמית, כשיש נזק רחב היקף בכלי הדם כתוצאה מתסחיפים מהמפרצת לעורקי השוק. למעשה, באופן פרדוקסלי, תאונת הסקי הצילה את רגלה של א', שכן לא היה ניתן לאבחן את המפרצת שהיתה ללא סימפטומים והסיכוי למצוא מפרצת זו באישה צעירה ובריאה, ללא גורמי סיכון קרדיווסקולריים ושאינה מעשנת, בטרם גרמה לחסימת עורקי השוק ורגל איסכמית, הינו נמוך עד אפסי".

נושאים קשורים:  ד"ר עדי בכר,  חדשות,  בית החולים מאיר,  מפרצת פופליטאלית
תגובות

עכשו הבנתי למה מברכים את היוצאים לסקי בברכת”break a leg”

אנונימי/ת
22.03.2024, 14:04

עם כל הכבוד למחלקת כלי דם,
קצת , לפחות, פרגון, לאורתופדים שהפנו ל MRI וממנו לאבחון וטיפול מחלקת כלי דם.