דעות

בפריפריה מעשנים יותר ומתים יותר מסרטן ריאות. עד מתי?

שיעור המעשנים בפריפריה כפול משיעור המעשנים הממוצע בישראל והסיכון לתמותה מסרטן בפריפריה גבוה ב-8% לעומת מרכז הארץ. על המדינה להשקיע בחינוך לבריאות בפריפריה כדי למגר את סרטן הריאות וגם להנגיש לחולים את הטיפול המגיע להם

13.02.2024, 11:37
שיעור העישון בקרב גברים ביישובים מאשכול חברתי-כלכלי נמוך גבוה כמעט פי 2.5 לעומת גברים מיישובים מאשכול חברתי-כלכלי גבוה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

שיעור העישון בקרב גברים ביישובים מאשכול חברתי-כלכלי נמוך גבוה כמעט פי שניים וחצי לעומת גברים מיישובים מאשכול חברתי-כלכלי גבוה – כך לפי נתוני התכנית הלאומית למדדי איכות ברפואת הקהילה.

לפי הנתונים, בעוד ששיעור המעשנים הממוצע בישראל הוא 21%, ביישובי הפריפריה הוא כמעט כפול: בנצרת 39.8% מעשנים; בעכו 34.6%, בחדרה 35.5% ובבאר שבע – 33.9% מעשנים.

גם הסיכון לתמותה מסרטן בפריפריה גבוה ב-8% לעומת מרכז הארץ. בבחינת סוגי סרטן ספציפיים, הפערים הגדולים ביותר בין פריפריה למרכז נמצאו בקרב חולי סרטן המעי הגס וסרטן הריאה. במקרה של סרטן הריאה, ניתן להעריך כי הדבר נובע משיעורי העישון הגבוהים מאוד בפריפריה, כמו גם מפערים בזמינות ובאיכות של שירותי הבריאות.

אין ספק כי שיעורי העישון קשורים ישירות לחינוך, לבריאות ולאיכות חיים בגיל צעיר. על פי נתוני המיזם למיגור העישון, אחד מכל ארבעה בני נוער בגילאים 15-17 מעשנים בתדירות כזו או אחרת. נתון זה מעורר דאגה וצריך להדיר שינה מעיניהם של ראשי מערכות החינוך והבריאות, מפני שקיימת סבירות לא מבוטלת שבעוד 30 שנה אותם מעשנים שהתבגרו עלולים לחלות בסרטן ריאות בכלל וסרטן ריאות מסוג תאים קטנים (SCLC) בפרט.

סרטן ריאות מסוג SCLC מתקדם מהר מאוד ונחשב לאגרסיבי ביותר; החלוקה הבלתי-מבוקרת של התאים הממאירים בריאות, שמובילה לגידול, מתקיימת בסרטן זה בשל מוטציות רבות. אלו נגרמות כיוון שהכימיקלים והרעלים שבטבק פוגעים בדנ"א ובמנגנוני התיקון שלו. המוטציות הרבות מובילות לשפעול התהליך הסרטני, שמתחיל בריאות ובהמשך עלול לשלוח גרורות לאיברים מרוחקים. עם זאת, הקצב המהיר של חלוקת התאים הופך אותם לפגיעים יותר לכימותרפיה וקרינה.

כמו שחובתה של המדינה להבטיח חינוך לבריאות ולאורח חיים בריא ביישובי הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, כך עליה להבטיח את מימון הטיפול המתקדם עבור חולי סרטן הריאה, ש-97% מהחולים בו הם מעשנים ומעשנים לשעבר. למרבה הצער, עד היום, המדינה לא עמדה בחובות המוסריות והאתיות שיש לה עבור אוכלוסיות אלו.

פערים בין המעמדות הסוציו-אקונומיים מתבטאים גם באופן הטיפול בקבוצת החולים. בעוד החולים בפריפריה החברתית והדמוגרפית מוצאים עצמם חסרי אונים מאחר שידם אינה משגת לקבל טיפול, אזרחים בעלי יכולת כלכלית זכאים לתרופות הנחוצות במסגרת הביטוחים הפרטיים.

ברור לכל שתקציב סל הבריאות הוא משאב מוגבל, אך למרבה הצער הפערים בין קבוצות האוכלוסיה דורשים תיקון, במיוחד במחלה הסרטנית שגורמת להכי הרבה תמותה בישראל. בשם החולים, אני קוראת למדינה להשקיע בחינוך לבריאות בפריפריה כדי למגר את סרטן הריאות  וגם להנגיש לחולים את הטיפול המגיע להם.

הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית העמותה הישראלית לסרטן ריאה ואיבדה את בעלה אלעד למחלה

נושאים קשורים:  עישון,  פריפריה,  סרטן ריאות,  חדשות,  דעות,  שירותי בריאות,  חינוך לבריאות
תגובות
14.02.2024, 19:00

מילים כדורבנות !
אין ספק שבעידן המודרני הפערים בין הרפואה בפריפריה ובמרכז יכולים להצטמצם עם השקעה הולמת לאומית בחינוך ומניעה. הנגשת הטיפול לחולים, מירכוז היידע במרכזי מצויינות הקיימים כבר בפריפריה לייד מקום המגורים של המטופל יכול להוות פקטור מרכזי בצימצום זמן האבחון והטיפול בחולים. לא חסרים רופאים מצויינים בפריפריה בכל התחומים( ריאות, אונקולוגיה, קרינה, דימות, ומנתחי חזה) שיכולים לטפל בסרטן ריאה בצורה הכי מודרנית ועל פי מייטב הגיידלינים והגישות. העידן שבו המטופל צריך ליסוע למרכז רפואי רחוק מביתו יתייתר עם הנגשת הטיפול, במיוחד במחלה אנדמית כמו סרטן ריאה במאה ה21.

אנונימי/ת
14.02.2024, 19:11

אבל מקבלי ההחלטות לא סופרים את אזרחי הפריפריה.

04.03.2024, 13:56

כל הכבוד! חשוב לשים דגש רב יותר על מניעה. בכל תחומי הרפואה (והשיניים). אולי טוב לקברניטי המדינה שאנשים מתים צעירים,, כי אם כולם יחיו עד 120, כל המערכות הסוציאליות יקרסו...