מחקרים

מה גורם לתמותה מוקדמת מ-AML המטופל בכימותרפיה אינטנסיבית?

במחקר חדש נמצא כי גיל, שבריריות, תפקוד איברים לקוי, אי תקינות ציטוגנטית, זיהומים ועוד הם גורמים מנבאים לתמותה תוך 4 שבועות מ-AML עם טיפול כימותרפי אינטנסיבי

טיפול כימותרפי (צילום: אילוסטרציה)

ההתקדמות שחלה בשנים האחרונות בטיפול כימותרפי אינטנסיבי ואמצעים לטיפול תומך הביאה לשיפור ההישרדות של חולים עם אבחנה חדשה של לוקמיה מיאלואידית חריפה (AML). לאחרונה התפתחו טיפולים יעילים חדשים בעצימות נמוכה. לכן, החלטה מיטבית על עוצמת הטיפול עשויה לשפר את ההישרדות, תוך הימנעות מתמותה מוקדמת.

במחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Hematology סקרו החוקרים את התוצאים של 3,728 מטופלים עם אבחנה חדשה של AML, שקיבלו טיפול כימותרפי אינטנסיבי בין אוגוסט 1980 למאי 2020.

כימותרפיה אינטנסיבית הוגדרה כטיפול עם ציטרבין במינון מצטבר של 700 מיליגרם/מ"ר או יותר במהלך טיפול אינדוקציה.

החוקרים חילקו את העוקבה הנחקרת לקבוצות אימון ותיקוף ביחס של 1:3 (2,790 בקבוצת האימון ו-938 מטופלים בקבוצת התיקוף). הגיל החציוני של הנבדקים היה 55 שנים (טווח, 15-99). מתוכם, 442 חולים (12%) סבלו מ-AML מסוג core-binding factor.

באמצעות שימוש ברגרסיה לוגיסטית בינארית זיהו החוקרים גורמים פרוגנוסטיים שליליים, הגורמים לתמותה מוקדמת בתוך 4 שבועות מהאבחנה. הגורמים שזוהו היו: גיל מבוגר, סטטוס ביצועים ירוד, היפרבילירובינמיה, קריאטינין מוגבר, היפר-אוריצמיה, הפרעות ציטוגנטיות מלבד CBF ו-Y, ודלקת ריאות. גורמי הסיכון אומתו בקבוצת התיקוף.

בקבוצת התיקוף של מטופלים שקיבלו טיפול בשנים האחרונות (2000- 2017), שיעורי התמותה תוך 4 שבועות תחת טיפול כימותרפי אינטנסיבי עמדו על 2%, 14% ו-50% בקבוצת הסיכון הנמוך, הגבוה והגבוה מאוד, בהתאמה. שיעורי התמותה בטיפולים בעצימות נמוכה עמדו על 3%, 9% ו-20%, בהתאמה.

לסיכום, בתהליך ההחלטה על עצימות הטיפול בחולי AML יש לקחת בחשבון ולהעריך את הגיל, השבריריות, תפקוד איברים, אי תקינות ציטוגנטית וזיהומים, בכדי למנוע תמותה מוקדמת.

מקור:

Sasaki, K et al. American Journal of Hematology. 2022 Jan 1;97(1):68-78. doi: 10.1002/ajh.26395

נושאים קשורים:  מחקרים,  לוקמיה מיאלואידית חריפה,  תמותה מוקדמת,  כימותרפיה
תגובות