COVID-19 בישראל

כוננות ספיגה: צפי ל-1,500-900 חולי קורונה קשים בשבועיים הקרובים

חוקרי האוניברסיטה העברית מעריכים כי למערך האשפוז צפויים שבועיים קשים עם זינוק במספר החולים הקשים | בבתי החולים מדווחים על מאות אנשי צוות בבידוד ועל ירידה ביכולת המענה למאושפזים במחלקות השונות

מחלקת קורונה ב"שמיר-אסף הרופא". צילום: יונתן סינדל פלאש 90

על פי נתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר (ב'), מספר המאומתים החדשים היומי בישראל הגיע אתמול ל-67 אלף איש, כאשר שיעור הבדיקות החיוביות עמד על 29.6%. מספר הישראלים המחויבים בבידוד כ-188 אלף. מספר החולים הקשה עלה ל-783 איש. "בימים הקרובים נראה המשך עלייה במספר החולים קשה החדשים, והמספר היומי צפוי לעבור את ה-200. במשך עשרת הימים הקרובים אנו צפויים לאשפוז של כ–900–1,500 חולים קשה", העריכו חוקרים מצוות ניטור המגיפה של האוניברסיטה העברית בדו"ח תחזית שהופץ בסוף השבוע.

החוקרים צופים כי נתוני ההדבקה יתייצבו רק בתחילת חודש פברואר, קצב ההדבקה בשבוע הקרוב צפוי להיות גבוה ומספר המאומתים ימשיך להיות קרוב ל-100 אלף נדבקים ליום. "ירידה משמעותית בנדבקים תתרחש ככל הנראה רק בשבוע הראשון של פברואר, ומקורה יהיה במספר הנדבקים הרב עד כה, כלומר בהתפתחות של חסינות האוכלוסיה עקב הדבקה בתנאים הנוכחיים", הם מעריכים.

בבתי החולים מאושפזים עתה כ-2,000 חולי קורונה, מהם, כאמור כ-783 חולים קשה, ומתוכם כ-144 זקוקים להנשמה. לצד זאת, כ-10,000 אנשי צוות רפואי שוהים בבידוד ומהם 1,379 רופאים ורופאות ו–2,913 אחים ואחיות. תמונת מצב זו מציבה אתגר גדול בפני מערך האשפוז.

אתמול, לדוגמה, הודיע מנהל בתי החולים רמב"ם בחיפה, פרופ' מיקי הלברטל, כי בשל מספרם הרב של רופאים ואחיות מרמב"ם השוהים בידוד והעומס במחלקות, "ייתכן שניאלץ לעכב פעילות לא דחופה". ברמב"ם מאושפזים הבוקר (ב') כ-74 מטופלים (מתוכם כ-5 ילדים שהקורונה אינה מחלתם העיקרית). נכון לשעה זו כ-30 חולים מוגדרים במצב קשה ותשעה מונשמים. כ-305 עובדים ועובדות בבידוד, מתוכם כ-190 אנשי צוות הסיעוד.

במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע נפתחה היום מחלקת קורונה נוספת בשל היקפי תחלואה ואשפוז נרחבים בתוך יממה. גם שם, מאות מעובדי המרכז הרפואי נמצאים בבידוד ובית החולים נאלץ לצמצם את היקף הפעילות שלו. ביחידה לטיפול נמרץ קורונה ובמחלקות קורונה מאושפזים כעת 91 מטופלים, מתוכם 29 במצב קשה, 8 מהם מאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ קורונה.

פרופ׳ נמרוד מימון, יו״ר החטיבה לרפואה פנימית ב"סורוקה", מסר: ״האתגרים העומדים כיום בפנינו הם כפולים - גם לטפל בעלייה בתחלואת הגל החמישי וגם לתת שירות למטופלים עם תחלואת החורף הרגילה. מה שמאפיין את הגל הנוכחי הוא שחולים רבים שסובלים מבעיות רפואיות אחרות, כמו שבץ מוחי, אירוע לבבי, פגיעות טראומה ועוד, מאובחנים גם עם קורונה. זהו מצב שמחייב עבודה רב צוותית וניהול והפעלת יחידות רבות ושונות בבית החולים לטיפול בחולים אלה".

ד"ר שלומי קודש, מנהל בית החולים, הוסיף: "בשל העלייה ההולכת וגדלה בתחלואה, אין מנוס מפתיחת מחלקות נוספות למאושפזים חולים ומאומתים לקורונה, בהתאם להיערכות לתרחישים השונים. התחלואה והבידודים לא פוסחים על עובדי בית החולים והמצב מצריך צמצום של פעילות אלקטיבית והסבת כוח אדם ממחלקות שונות למחלקות הקורונה".

הבוקר דיווח עידו אפרתי ב"הארץ" כי בבית החולים שערי צדק בירושלים, כ–250 אנשי צוות נמצאים כעת בבידוד, רובם לאחר שנמצאו מאומתים. כרגע מאושפזים במקום כ–140 חולי קורונה, כאשר מספר החולים הקשים מדי יום נע בין 40 ל-50 חולים. כ-15 חולים מוגדרים כקריטיים ונמצאים בטיפול נמרץ. לדברי סמנכ"ל הרפואה של בית החולים, פרופ' עמית אסא, שצוטט בדיווח, קיצור תקופת הבידוד לחמישה ימים אינו תורם להקלה של ממש: "רוב הנדבקים עדיין נמצאים חיוביים בבדיקות האנטיגן ביום הרביעי והחמישי לבידוד, ונאלצים להישאר בבידוד עד להחלמה".

ב"בילינסון", כך דווח, מאושפזים כעת 115 חולי קורונה, כ-40 מהם במצב קשה. צוות בית החולים נמצא בחסר של 350 אנשי צוות. לדברי ד"ר ערן רוטמן, מנהל קמפוס בלינסון, ביחידות בבית החולים שבהן יש מקבץ גדול של אנשי צוות בבידוד כבר ניכרת ירידה ביכולת לתת מענה, ובבית החולים העריכו כי בשבועיים הקרובים תיראה ירידה בפעילות האלקטיבית של בית החולים.

ב"שמיר-אסף הרופא" פועלות כיום שש מחלקות קורונה, בהן גם על בסיס מחלקות כירורגיית חזה וכלי דם, ומאושפזים כעת 143 חולי קורונה. כשני־שלישים מהם מוגדרים כחולים קשים. כ-300 אנשי צוות נמצאים כעת בבידוד. "אין היום מחלקה בבית חולים שכל אנשי הצוות התייצבו לעבודה", סיפר ד"ר אדי אילגיאייב, מנהל מחלקת טיפול נמרץ כללי, "וזה מקשה על המערכת לעבוד כמו שצריך וגורם לעומס אדיר בבית חולים".

עוד אמר ד"ר אילגיאייב: "מבחינתנו, אין משמעות אם החולה מאושפז עם קורונה או בגלל קורונה. ההשלכות הרחבות הן פגיעה בחולים האחרים ובפגיעה בפעילות הרגילה של בית החולים. כשמדברים על קריסה, אנשים חושבים שמדובר בהתמוטטות של הצוותים, אבל קריסה משמעותה לא להצליח לקיים את הפעילות הרגילה במקביל. אם מספר המאושפזים עם קורונה ימשיך לעלות, ההנהלה תידרש להחליט אם להסיט את כל המחלקות לטיפול בקורונה ואת המחיר ישלמו החולים הרגילים".

בתוך כך נודע כי בעקבות הזינוק במספר חולי הקורונה המאושפזים בבתי החולים ופתיחת מחלקות נוספות, מספר בתי חולים פנו הבוקר לעמותת עזר מציון בבקשה לסיוע דחוף ממערך המתנדבים של העמותה. מתנדבי העמותה, שפעלו לאורך השנתיים האחרונות במחלקות הקורונה, חזרו להתנדב במחלקות, אך עדיין קיים צורך במתנדבים נוספים. המתנדבים שנמצאים כבר כעת במחלקות מדווחים על מצוקה גדולה של המאושפזים שזקוקים לסיוע, במיוחד עקב הריחוק מבני המשפחה.

נושאים קשורים:  אשפוז,  בתי חולים,  קורונה,  חדשות,  פרופ' מיקי הלברטל,  פרופ' עמית אסא,  ד"ר ערן רוטמן,  ד"ר אדי אילגיאייב,  19-COVID,  ד"ר שלומי קודש,  פרופ׳ נמרוד מימון
תגובות
אנונימי/ת
24.01.2022, 22:04
אנונימי/ת
25.01.2022, 12:25

לאור המצב הקשה בבתי החולים, האם סגרו את מיטות תיירות המרפא , אם עדיין יש כאלה היום, על מנת להקל על המצוקה במיטות אישפוז לאוכלוסיה המקומית ?

אנונימי/ת
25.01.2022, 14:02

בגל הראשון הייתה במערכת הבריאות פאניקה רבה.
ולכן צמצמו הרבה פעילויות. למשל סגרו את רוב מירפאות החוץ.
האם זה תרם משהו? כנראה שלא.
להזכירכם==אף רופא מהחטיבה הכירוגית הגדולה לא יעשה לפתע הסבה ויחליף פנימאי או רופא טיפול נמרץ עייף.
זה המצב בשטח. ואין הרבה סיכוי שהוא ישתנה

26.01.2022, 13:15

שטות אמרת ידידי. מתמחים בכל תחומי הרפואה נותנים יד לטיפול במחלקות הקורונה. מפחיד אבל ככה זה, כולל רופאי עיניים שמחברים חולה למנשם... הזוי

אנונימי/ת
25.01.2022, 15:55

אני מקווה שבתי-החולים לא עוסקים בימים טרופים אלו גם בתיירות מרפא ובמקביל נדחים נתוחים אלקטיביים לעמך,לכאורה כמובן.