COVID-19 בישראל

החל מבצע החיסונים במנה הרביעית למושתלי איברים ולדיירי בתי אבות

מושתלי לב, ריאה, כליות וכבד, חולים במחלות המטולוגיות, ריאומטולוגיות ואוטואימוניות מדוכאי חיסון זכאים למנה הרביעית - על הרופאים המטפלים בחולים במחלות אלו לסייע באיתורם

חיסון צוותים רפואיים. צילום ארכיון: יונתן סינדל/ פלאש 90

מבצע החיסונים במנה הרביעית למושתלי לב וריאה, מדוכאי חיסון וגם לדיירי בתי אבות, דיור מוגן ומוסדות גריאטריים – בהתאם לאישור שניתן ביום ו' האחרון על ידי מנכ"ל משרד הבריאות – החל עוד בטרם הסתיימה שנת 2021. מהמרכז הרפואי שיבא נמסר ביום ו' כי מושתל לב בן 48 היה הראשון בישראל שקיבל את מנת החיסון הרביעית במסגרת האישור הזה.

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"שיבא", מסרה כי "עבורי זה מקרה מרגש. רואים בבירור שהיתה עלייה בחיסוניות לאחר קבלת הבוסטר השלישי. אנחנו מאמינים כי מתן המנה הרביעית יעניק הגנה חשובה לאוכלוסיות של מדוכאי החיסון".

פרופ' יעל פלד, המנהלת הרפואית של היחידה להשתלות לב, הוסיפה: "במחקר מקיף שעשינו ראינו בבירור עד כה החיסון בטוח. מתן המנה הנוספת, כך אנו מעריכים, יעלה את יעילות החיסוניות תוך שמירה על בטיחות המטופלים. תחלואה בקורונה קשורה בסיבוכים גבוהים בקרב מושתלי הלב ובמגיפה נדרשים שיקולים זהירים המסתמכים על הנתונים המרובים שכבר נמצאים בידנו, תוך הערכת סיכונים עתידיים של השלכות המחלה".

החלטת מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש על הרחבת אוכלוסיית הזכאים למנת חיסון רביעית -דיירי בתי אבות - התקבלה, כך על פי הודעות דוברות המשרד, לאור החשש מפני התפרצויות תחלואה במוסדות אלה והסכנה הנשקפת לבריאותם ולחייהם של דיירי המוסדות. גם עובדי המוסדות שירצו בכך יורשו להתחסן במנה הרביעית. בהסבר להחלטה על המנה הרביעית למדוכאי חיסון אמר פרופ' אש כי הם נמצאים בסיכון הגבוה ביותר וממחקרים שונים עלה כי אחוז לא מבוטלי ממדוכאי החיסון אינם מפתחים תגובה סרולוגית לאחר קבלת שלוש מנות חיסון נגד קורונה וחלקם מפתחים אותה לאחר המנה הרביעית. מתן המנה הרביעית תחול על בני 18 ומעלה ובתנאי שחלפו לפחות ארבעה חודשים ממועדת קבלת המנה השלישית.

במסגרת המלצה זאת נכללים כאמור מושתלי לב, ריאה, כליות וכבד אבל גם חולים במחלות ראומטולוגיות או אוטואימוניות המטופלים באחת או יותר מהתרופות הבאות: טיפול אנטי CD20 בריטוקסימב, או אובינוטוזאמב, MMF, אבטאצפט במינון 20 מ"ג ליום באופן קבוע וכן חולים בטרשת נפוצה המטופלים בפינגולימוד או אוקרליזומב. כן נכללים בקבוצה זאת חולים הסובלים מליקוי ראשוני במערכת החיסונית שלהם וחולים בממאירויות המטולוגיות, בהתאם להחלטת רופאי מקצועי בתחום. בין אלה: חולים בלוקמיה לימפוציטית כרונית, חולים במיאלומה נפוצה, חולים בלימפומה אינדולנטית שאיננה הודג'קין, עד שלוש שנים לאחר סיום הטיפול, חולים שעברו השתלת תאי אב מתורם וזאת על פי המלצת הרופא המשתיל וגם חולים שקיבלו טיפול מסוג CAR-T.

במסמך האישור כתב פרופ' אש כי על הרופאים המקצועיים המטפלים בחולים במחלות אלו לסייע באיתורם אם הם עונים להתוויות המומלצות למתן מנה רביעית ולהפנותם לקופת החולים המבטחת לשם קבלת החיסון. למטופל מדוכא חיסון שאינו עונה על אחד מהקריטריונים אבל לדעת הרופא המקצועי המטפל במחלה הגורמת לדיכוי חיסוני יש צורך במנה רביעית כבר בשלב הזה, תידרש המלצה.

קיימת עדיפות לתת מנת חיסון רביעית בתרכיב חיסון mRNA ורצוי באותו תרכיב שניתן החל מסדרת החיסונים. מי שמנוע מקבלת תרכיב mRNA יוכל לקבל תרכיב "אסטרהזניקה" כמנה רביעית ובמינון זהה למנה השלישית. עוד נקבע בהתאם למפורט במסמך זה כי מדוכאי החיסון יוכלו לקבל את מנת החיסון הרביעית גם אם החלימו מקוביד-19 בשלב כלשהו במהלך התקופה האחרונה.

נושאים קשורים:  פרופ' נחמן אש,  מנה רביעית,  פרופ' גליה רהב,  פרופ' יעל פלד,  19-COVID,  חיסונים,  מושתלי איברים,  מדוכאי חיסון
תגובות