מחקרים

מנגנוני מפתח וגנים משותפים בין אנדומטריוזיס לסרטן שחלות

במחקר זה נמצאו מנגנונים אשר הצביעו על דרך אפשרית בה אנדומטריוזיס מתפתח לסרטן שחלות

מטרת המחקר הייתה לזהות גנים ומסלולים מרכזיים בפוטנציה, באמצעות שימוש בביו-אינפורמטיקה. החוקרים כיוונו לזהות את המנגנונים עשר עשויים להיות משותפים לאנדומטריוזיס (EMS) וסרטן שחלות (OC).

החוקרים אספו שני קבצים של נתונים מתוך מאגר ה-Gene Expression Omnibus וה-limma package סייעה בזיהוי גנים נפוצים (DEGs) ב-EMS ו-OC בהשוואה לקבוצת ביקורת. החוקרים השתמשו בכלים ביו-אינפורמנטים שונים כדי לזהות מנגנונים הקשורים ל-DEGs. לאחר ביצוע אנליזה החוקרים יצרו רשת אינטראקציית חלבון-חלבון (PPI) וחישבו באמצעות כלים ביו-אינפורמטים את מידת הקישור של חלבונים שונים ברשת ה-PPI.

תוצאות המחקר הראו כי סך הכל 571 DEG חופפים זוהו בין EMS ל-OC (לעומת קבוצת ביקורת). DEGs מועשרים היו קשורים ל-36 מונחים גנטיים אונטולוגיים ושבעה מנגנונים גנומיים, אשר עבדו סביב ניטרול של מסלול איתות p53. באמצעות קפלן-מאייר אישרו החוקרים את הביטוי של הגנים שזוהו וקבעו כי ייתכן ו-CCNB1, CCNB2, BUB1B,י CCNA2, KIF2C, ו-TOP2A היו קשורים לירידה בשרידות ובשרידות ללא מחלה במקרים של OC.

החוקרים סיכמו כי המנגנונים העיקריים שזוהו הצביעו על דרך אפשרית בה EMS מתפתח ל-OC. כמו כן, החוקרים זיהו גנים אפשריים לניבוי הופעת OC ופרוגנוזה.

מקור:

yi Ni  et. al (2021) Archives of Gynecology and Obstetrics DOI: 10.1007/s00404-021-06285-3

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנדומטריוזיס,  סרטן שחלות,  ביטוי גנטי,  סמנים ביולוגיים,  ביו-אינפורמטיקה
תגובות