מחקרים COVID-19

האם החיסון לקורונה מעלה סיכון לשיתוק פנים ע"ש בל?

חוקרים ממחלקת העיניים בבית החולים שמיר-אסף הרופא בדקו האם החיסון של פייזר מעלה את הסיכון לשיתוק עצב הפנים - Bell's palsy | תוצאות המחקר התפרסמו לאחרונה ב-JAMA

שיתוק פנים ע"ש ב. צילום: שאטרסטוק

שיתוק פנים ע"ש בל דווח במהלך מגיפת הקורונה כאחד התסמינים של covid-19. עם תחילת מבצע החיסונים בישראל דווח על כך ש-13 אנשים שהתחסנו במנה הראשונה של תרכיב החיסון של "פייזר" נגד נגיף הקורונה פיתחו זמן קצר לאחר מכן את השיתוק ע"ש בל - שיתוק עצב הפנים המוכר גם בשם פציאליס. גם במחקר שערכה חברת פייזר לקראת קבלת האישור לשימוש בתרכיב שלה תועדה התופעה בקרב כמה נסיינים שהתחסנו.

חוקרים ממחלקת העיניים בבית החולים שמיר (אסף הרופא) ביקשו לכן לבדוק האם אכן מתן החיסון לקורונה מעלה את הסיכון לשיתוק עצב הפנים (Bell's palsy). תוצאות המחקר התפרסמו לאחרונה ב-JAMA.

במחקר, שהובל על ידי מנהל מחלקת עיניים ד"ר ערן פרס, ד"ר עידן הכט וד"ר אסף שמר, נבדקו כלל החולים שהתקבלו למרכז הרפואי שמיר עם שיתוק עצב הפנים בחודשים ינואר ופברואר 2021. בשיטה של מקרה-ביקורת (case-control) נמצא כי לא קיים סיכון מוגבר בקרב מחוסני קורונה לתחלואה בשיתוק הפנים.

החוקרים ערכו השוואה רב שנתית של מספר הפניות למיון בשש השנים האחרונות בשל שיתוק ע"ש בל. לא נמצאה עלייה משמעותית במספר המקרים בשנת 2021 וזאת למרות התחסנות של מיליוני אנשים לקורונה בשנה הנוכחית. החוקרים מצאו כי אין היארעות מוגברת של שיתוק פנים בקרב אנשים אשר התחסנו בחיסון בהשוואה למטופלים שלא התחסנו.

יש לציין כי המחקר התייחס אך ורק לחיסון לקורונה של חברת פייזר (Pfizer-BioNTech) שניתן לאוכלוסיה בישראל והוא מצטרף לשורה של עדויות real-world data לגבי השפעות חיסוני הקורונה. עוד נטלו בו חלק ד"ר ביאנה דובינסקי וד"ר עדי עינן ליפשיץ.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חדשות,  בית החולים שמיר-אסף הרופא,  ד"ר ערן פרס,  ד"ר עידן הכט,  ד"ר אסף שמר,  שיתוק ע"ש בל,  שיתוק פנים,  תופעות לוואי,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
16.07.2021, 11:33

אמא שלי אשה מבוגרת בת 88 קבלה את השיתוק המדובר 24 שעות לאחר המנה הראשונה ולכן אסרו עליה לקבל את המנה השניה.
אציין שהתופעה יותר שכיחה בקשישים וזה לא נדיר בכלל.
השיתוק חלף לאחר 6 חודשים , כמובן שקבלה טיפול בפרדניזון במינון יורד כמקובל