חדשות

משרד הבריאות לכללית: ספקו לחולה סרטן ריאה את המינון הקבוע בתרופה

הוראתה של נציבת קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות מלכתי במשרד הבריאות באה לאחר שהחולה התלונן שהקופה התכוונה להפחית במינון התרופה. כללית הודיעה שתכבד את ההחלטה

אבחון סרטן הריאה. אילוסטרציה

נציבת קבילות הציבור לחוק ביטוח הבריאות הממלכתי, הממונה במשרד הבריאות על בדיקת תלונות נגד קופות החולים, עו"ד נילי חיון-דיקמן הודיעה בסוף השבוע לשירותי בריאות כללית שעל הקופה לספק לחולה אונקולוגי את מלוא המינון המקובל בהתאם לרישום התרופה, שהוא אמור לקבל וכלולה בסל התרופות. הוראתה באה לאחר שאותו חולה התלונן שהקופה התכוונה להפחית במינון התרופה. כללית הודיעה שתכבד את ההחלטה.

לפי דיווח של רן רזניק ב"ישראל היום", החלטת הנציבה התייחסה לחולה בסרטן ריאה המטופל בשערי צדק. קודם לכן דיווח העיתון ש"הכללית" התכוונה בהוראתה להפחית במינונים של שלוש תרופות בעירוי לסוגים שונים של סרטן "כדי לחסוך בהוצאות". הכוונה הייתה שמשקל הגוף של המטופל יילקח בחשבון במינון ולאוו דווקא המינון כפי שהוא רשום באגף הרוקחות של משרד הבריאות כאשר זה העניק רישיון שימוש בהן. דווח גם שקבוצת אונקולוגים הביעה התנגדות לכוונה הראשונית של הכללית למרות שהקופה קיבלה אישור לעשות זאת על ידי מנכ"ל משרד הבריאות.

בין האונקולוגים שהיו חלוקים על הנחיית הכללית להפחית במינון שלוש התרופות האימונותרפיות היקרות כדי להתייעל בהוצאות היו לפי הדיווח פרופ' ניר פלד מנהל המערך האונקולוגי בשערי צדק, ד"ר רונן ברנר, מנהל המכון האונקולוגי בוולפסון, ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת המחלקה האונקולוגית ב"מאיר", ד"ר עידו וולף מ"איכילוב" וד"ר איילת שי מבית החולים לגליל בנהריה. לטענתם, ההקטנה במינון למרבית החולים תהיה כ-30%-20% לעומת מה שקיבלו עד כה, או אמורים לקבל. אולם משרד הבריאות שאישר זאת הורה ש"תבוצע מבלי לפגוע באיכות הטיפול ובתוצאותיו". גם חברים באיגוד הרופאים האונקולוגים בהר"י מתחו ביקורת על הנחיית הכללית.

התרופות שעליהן חלה הנחיית הכללית לרופאים – שכאמור זכתה לביקורת – קיטרודה, אופדיבו ו-Bavencio (אבלומאב) שבהם מטופלים בעיקר חולי סרטן ריאה, עור שלפוחית השתן וסרטן ראש צוואר.

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  נציבת קבילות הציבור,  עו״ד נילי חיון דיקמן,  קיטרודה,  אופדיבו,  כללית
תגובות
22.06.2021, 13:09

קופת החולים צודקת: התרופות האימותרפויטיות הללו יעילות באותה מידה במינון המופחת וזהו בזבוז משווע של משאבים לדבוק במינון המוגזם.