ממצאים מוחשיים על אחד הנושאים הרגישים ביותר בתחום הרפואה – מחירי תרופות המרשם האתיות (שאינן גנריות) - הובאו השבוע בדו"ח מיוחד של AARP, המכון למדיניות ציבורית בארה"ב. אין ספק שלעובדות המוצגות בו יש גם השפעה על מחירי תרופת מותג בישראל.
עוד בעניין דומה
הדו"ח עסק בתקופה שבין 2006 ל-2020 ולפיו, מחירן הקמעונאי לצרכן של תרופות מרשם אתיות עלה כדי פי 2 משיעור האינפלציה בארה"ב בשנת 2020. בעוד שהאינפלציה אשתקד היתה בארה"ב בשיעור של 1.3% - מחירן של 260 התרופות שהן בשימוש הנרחב ביותר, כולל תרופות למחלות גסטרו או נוגדות עוויתות ופרכוסים, עלה בכ-3% לעומת מחיריהן ב-2019.
לאורך 15 שנה שלגביהן נבדקה סוגיה זאת, מחירן של 65 מתרופות המותג שבשימוש שגרתי זינק במצטבר בכמעט 280% בעוד שהאינפלציה עלתה רק ב-32% לאורך תקופה זאת.
לגבי 2020, עלייה זאת משמעותה שההוצאה השנתית הממוצעת עבור תרופת מרשם מותג אחת שנמצאת בשימוש שגרתי מגיעה ל-6,000 דולר.
כאשר מדובר במשתמשים מבוגרים ובזקנים שקרוב לוודאי נזקקים לפחות לארבע-חמש תרופות קבועות, ההערכה לפי הדו"ח שההוצאה של כל אחד מהם עלולה להגיע ליותר מ-6,600 דולר עבור כל אחת מהתרופות, כלומר ליותר מ-26 אלף – סכום גבוה מהכנסה ממוצעת של מבוטח בביטוח הרפואי הבסיסי של "מדיקר" האמריקאי.