היפרליפידמיה

איך היפרליפידמיה משפיעה על האנדותל בקרנית?

החוקרים יצרו מודל של עכברים עם היפרליפידמיה במטרה להדגים שינויים מבניים ותפקודיים באנדותל הקרנית המתרחשים תחת תנאים אלה

קרנית העין. אילוסטרציה

היפרליפידמיה משפיעה על מגוון מחלות כמו טרשת עורקים, יתר לחץ דם וסוכרת. עם זאת, ההשפעה של היפרליפידמיה, אם יש כזאת, על רקמות של העין אינה לגמרי ברורה.

במחקר הנוכחי, החוקרים פיתחו מודלים של עכברים עם היפרליפידמיה ע"י האכלה של עכברים זכרים רגילים (Wild type) בדיאטה עשירה בשומן במשך 4 שבועות ועכברים עם השתקה של הגן Apolipoprotein Eי(ApoE-/-) שקיבלו דיאטה עשירה בשומן או דיאטה רגילה במטרה לבדוק את השינויים באנדותל של הקרנית תחת תנאי היפרליפידמיה.

החוקרים מצאו כי צביעה Oil Red O הראתה הצטברות של טיפות שומן בתאי האנדותל בקרנית (CECs – corneal endothelial cells) בקרב העכברים ההיפרליפידמיים. ביטויים נוספים שנמצאו כללו ירידה בצפיפות התא והרס של מורפולוגיית התא, פגיעה ב-Tight junctions וב-Adhesion junctions של תאי האנדותל, מספר מופחת של מיקרווילי שטחיים, ירידה בביטוי ובתפקוד של Na+-K+-ATPase, הפעלת של סטרס חמצוני, שינויים במבנה המיטוכונדריה ועליה במוות התאי (Apoptosis).

תוצאות המחקר הראו גם כי יכולת השיקום של CEC לאחר פגיעה, נפגעה בקרב עכברים עם היפרליפידמיה ונמצאו רמות גבוהות של פלמיטט (Palmitate) בנוזל התוך עיני (Aqueous humor). בנוסף, במודל היפרליפידמיה In vitro, נמצא קשר תלוי מינון עם רעילות תאית ב-CEC, שינוי במורפולוגיית התאים, ירידה בתפקוד המשאבות ויצירה של סטרס חמצוני, מה שהוביל לשינויים תפקודיים ופתולוגיים באנדותל של הקרנית.

מקור: 

Bu, J. et al. (2020) The American Journal of Pathology 190,3.

נושאים קשורים:  היפרליפידמיה,  קרנית,  אנדותל,  מודל עכברים,  מחקרים
תגובות