חדשות

מקרה נדיר: ילדה בת ארבע בארה"ב התעוורה בעקבות שפעת

הפעוטה, שלא חוסנה השנה, סבלה מפגיעה במוח והיתה קרובה למוות | הוריה חשבו שהחיסון שקיבלה בעונת השפעת הקודמת יהיה יעיל גם לעונה הנוכחית

ילדה באשפוז. צילום אילוסטרציה

ילדה בת ארבע מאייווה, ארה"ב, התעוורה בעקבות סיבוך קשה של שפעת. בדיווח על המקרה שנחשב לנדיר במיוחד נמסר כי הפעוטה היתה קרובה למוות ולא חוסנה השנה. הוריה חשבו שהחיסון שקיבלה בעונת השפעת הקודמת יהיה יעיל גם לעונה הנוכחית.

פרטי המקרה שתוארו בדיווחים השונים: הפעוטה, ללא מחלות רקע, נדבקה בנגיף שפעת מזן B כמה ימים לפני חג המולד. היא שהתה שבועיים בטיפול נמרץ בבית החולים לילדים של אוניברסיטת אייווה. הרופאה שטיפלה בה, בשלב מתקדם של המחלה, נוירולוגית הילדים ד"ר תרזה צ'ך, התבטאה: "הילדה היא בת מזל שבכלל נותרה בחיים". הורי הילדה, שנאלצו להיעדר מעבודותיהם, פנו לגייס תרומות במימון המונים כדי שיוכלו לשלם בעד הטיפול, האשפוז והתרופות.

הפעוטה הגיעה לחדר מיון עם חום גבוה במיוחד, "לוהטת" תיארו את המצב הוריה המבוהלים. היא נתקפה בפרכוסים, גופה רעד, עיניה "התגלגלו לאחור". נוכח מצבה החמור היא הוטסה לבית חולים אזורי, שם התברר כי הנגיף פגע במוח.

הפגיעה אובחנה כעבור זמן כאנצפלופתיה אקוטית חריפה ANE - Acute) necrotizing encephalopathy), מחלה הנכללת ברשימת המחלות הנדירות. הפגיעה במוח אותרה ב-MRI והתברר שהיא משמעותית. הפעוטה לא הגיבה לסובבים אותה במשך כשבועיים.

הרופאים ציינו שזה מקרה נדיר אצל ילדים. ד"ר צ'ך מסרה שבדקה ספרות מקצועית וגילתה שיש מחקרים מעטים מאוד על המחלה אצל ילדים ואחד מהם עסק בארבעה שלקו ב-ANE ומהם שלושה נפטרו.

כדי להפחית בנפיחות במוח קיבלה הפעוטה סטרואידים. בדיקות העלו שנפגע אזור המוח העוסק בעיבוד מידע חזותי, דרך עצב הראייה. הערכת הרופאים עתה היא שרק בעוד שלושה-שישה חודשים אפשר יהיה לדעת אם יש סיכוי לשיפור במצב אבל הם סבורים כי לילדים צפויות בעיות התפתחותיות, קוגניטיביות וגם לקויות למידה.

על פי נתוני ה-CDC, זן B של נגיף השפעת הוא הדומיננטי השנה בארה"ב במיוחד בקרב ילדים. עד כה נפטרו מסיבוכי שפעת במדינה זו 32 ילדים, מהם 21 שנדבקו בזן B.

עוד צוין על-ידי ה-CDC שאמנם ידוע כי יעילות החיסון היא רק 60%-40% אבל חשיבותו בכך שהוא בעיקר מונע במיוחד בקרב ילדים שפעת קשה עם סיבוכים מסכני חיים. מחקר שנעשה ב-2014 בארה"ב הראה שהחיסון הפחית סיכון לאשפוז בטיפול נמרץ ילדים כדי 74% ומחקר נוסף מ-2014 הראה שהפחית סיכון למוות.

גם בארה"ב מתמודדים עתה רשויות הבריאות השונות עם תופעת השיעור הנמוך של התחסנות לשפעת והתקשורת עוסקת בקריאה להורי ילדים לחסן אותם.

נושאים קשורים:  סיבוכי שפעת,  חדשות,  תיאור מקרה,  מחלות נדירות,  חיסון נגד שפעת
תגובות