חדשות

מחקר ישראלי: לכ-25% מהילדים בגילאי הגן יש לקות ראייה כלשהי

ממסקנות המחקר: בדיקות סקר הראייה המבוצעות כיום בגילאי 5-3 נעשות בשיטות שאינן עומדות בתיקוף קליני | הורים רבים אינם מביאים את ילדיהם להיבדק

טיפול להפרעת עיניים בילדים. אילוסטרציה

לכ־25% מהילדים בגילאי 5-3 יש לקות ראייה כלשהי, בין השאר: עין עצלה, קוצר או רוחק ראייה. אם הלקות איננה מתגלה ומטופלת בזמן, היא עלולה להשפיע לרעה על תפקודם גם במסגרת חינוכית.

על המחקר שנערך בחוג לאופטומטריה במכללה האקדמית הדסה בשיתוף  לשכת הבריאות המחוזית בירושלים, ופורסם בכתב העת של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות, דיווחה כתבת "ישראל היום" מיטל יסעור בית-אור.

אוכלוסיית המחקר כללה 1,476 ילדים שעברו בדיקות ראייה בתחנות טיפת חלב ובגני ילדים באזור ירושלים. אחד מכל ארבעה מהם הופנה למעקב. מחקרים קודמים שנעשו בישראל הראו כי בקרב כ-20% מתלמידי הכיתות הנמוכות בבתי הספר היסודיים הראייה איננה תקינה.

ראש החוג למדעי האופטומטריה במכללה האקדמית הדסה, פרופ' אריאלה גורדון-שאג, אחת מעורכות המחקר, אמרה: "בדיקות סקר הראייה המבוצעות כיום בקרב גילאי 5-3 נעשות בשיטות שאינן עומדות בתיקוף קליני. הורים רבים אינם נענים להזמנה להביא את ילדיהם להיבדק. מצב זה יוצר תשתית לשיעור גבוה של ילדים שמתחילים לימודים בבית הספר ולא אותרו כבעלי לקות בראייה.

"בדיקת סקר הראייה הנוספת הנעשית לילדי כיתות א' היא מאוחרת מדי לצורך טיפול בבעיות כמו עין עצלה", ציינה עוד פרופ' גורדון שאג. שותפותיה למחקר ד"ר הדס בן־אלי, ד"ר דינה צימרמן וד"ר חן שטיין־זמיר.

עורכות המחקר המליצו שהבדיקות ייעשו עוד בתחנות טיפת חלב. בדיקת סקר ראייה היא קצרה ונועדה במיוחד לילדים בגיל טרום בית ספר. מנסים בהן לאתר קוצר ראייה (מיופיה), רוחק ראייה (היפרופיה), צילינדר (אסטיגמציה), עין עצלה (אמבליופיה), הפרש גבוה בין המספרים של שתי העיניים (אניזומתרופיה) ופזילה. בישראל, ל־5% מהילדים בגיל הגן יש לפחות אחת מהפרעות הראייה הללו. בדיקת הסקר נכנסה בינואר האחרון לסל התרופות. מימושה טרם החל. ההמלצה היא שהבדיקה תיעשה בפיקוח מומחים לרפואת עיניים לילדים.

נושאים קשורים:  לקות ראייה,  פזילה,  צילינדר,  מיופיה,  הפרעות ראייה,  פרופ' אריאלה גורדון-שאג,  חדשות,  הפרעות ראייה בילדים
תגובות
31.12.2019, 19:14

פעם היו ״טיפת חלב״, שם בוצעו בדיקות עיניים בסיסיות ע״י אחיות. לא קיים יותר?

31.12.2019, 22:31

אין מומחיות במדינת ישראל הקרויה 'רפואת עיניים ילדים' .
המומחיות נקראת "מחלות עיניים" ואין לה 'התפצלויות'.
מן הראוי שאתר מכובד זה יקפיד על המינוחים הנכונים

אנונימי/ת
08.12.2020, 22:21

לא נכון . בוודאי ובוודאי שיש "מומחי על" לעיניים/ילדים . אמנם זוכים בתואר זה רק אלו שלאחר סיום התמחותם ברפואת העיניים , השתלמו עוד כשנתיים בבתי חולים בחו"ל המומחים לרפואת עיניים בילדים

אנונימי/ת
08.12.2020, 22:46

אורן יובל צודק. אין בישראל מומחיות כזאת. מומחיות מוכרת היא רק מומחיות הרשומה בתוספת של תקנות הרופאים (אישור תואר מומחה ובחינות).
לפי אתר הסתדרות הרפואית גם אין השתלמות עמיתים בשם רפואת עיניים ילדים.