פרקינסון

הידקקות שכבת הרשתית הפנימית – מדד ביולוגי לליקוי קוגניטיבי בקרב חולי פרקינסון

במחקר זה החוקרים הראו כי עובי רשתית הוא מדד ביולוגי פוטנציאלי לגילוי מוקדם של ליקויים קוגניטיביים בקרב חולי מחלת הפרקינסון

22.10.2019, 17:18
עין (צילום: אילוסטרציה)
עין (צילום: אילוסטרציה)

החוקרים בדקו את הקשר בין שינויים בעובי הרשתית שנמדדו באמצעות optical coherence tomographyי(OCT) לבין רמות התפקוד הקליני השונות בקרב חולים במחלת הפרקינסון. במחקר נכללו 74 עיניים של 74 מטופלים עם מחלת פרקינסון שאובחנה לראשונה ו-53 עיניים של מטופלי בקרה שהותאמו לפי גיל.

החוקרים במחקר זה מדדו את עובי שכבת הסיבים העצביים הסמוכה לעצב הראיה (pRNFL) ואת עובי שכבת תאי הגנגליון הפנימיים של המקולה (mGCIPL). החוקרים העריכו את המתאם בין מדדי הדירוג הקליניים של מחלת הפרקינסון לבין מדדי ה-OCT. כמו כן, הוערך המתאם שבין מדדי הנפח של מבנים קורטיקליים ותת-קורטיקליים במוח לבין מדדי ה-OCT. לאחר מכן, חושב השטח מתחת לגרף (AUC) לאבחנת לקות קוגניטיבית בחולים עם מחלת הפרקינסון.

החוקרים מצאו כי בחולי מחלת הפרקינסון נצפה עובי נמוך יותר של שכבת הסיבים העצביים הטמפורלית, האינפריורית והממוצעת, באופן מובהק סטטיסטית. בנוסף לכך, גם שכבת תאי הגנגליון הפנימיים של המקולה הייתה דקה יותר בחולי מחלת הפרקינסון.

החוקרים מצאו שציוני ההערכה הקוגניטיבית (Montreal Cognitive Assessment score) נמצאו קשורים לדילול בשכבת תאי הגנגליון הפנימיים של המקולה. השטח מתחת לגרף (AUC) של מדדי שכבת תאי הגנגליון הפנימיים של המקולה לאבחון ליקוי קוגניטיבי בחולים עם מחלת הפרקינסון נע בין 0.651 ל-0.760. יתר על כן, דילול בשכבת תאי הגנגליון הפנימיים של המקולה היה קשור באופן מובהק למדדי הנפח של המבנים המוחיים שנבדקו.

לסיכום, ממצאי מחקר זה מראים כי מדידות ה-OCT של עובי הרשתית עשויות להוות סמן ביולוגי פוטנציאלי לגילוי מוקדם של ליקויים קוגניטיביים בקרב חולי מחלת הפרקינסון.

מקור: 

Sung MS. et al. (2019) Scientific Reports. 9(1): 11832.

נושאים קשורים:  פרקינסון,  רשתית,  מחקרים
תגובות

קרוב לודאי ששינוים דומים ימצאו גם בשלבים מוקדמים של מחלת האלצהיימר