חדשות

ב"הדסה עין כרם" נפתחה מרפאת עיניים חדשה עבור חולי בלוטת התריס

המרפאה מציעה לראשונה טיפול משולב בתחום רפואת העיניים והאנדוקרינולוגיה לחולים הסובלים מהפרעה בבלוטת התריס עם פגיעה עינית משנית

ד"ר רינה פולק וד"ר שי קהת-אופיר."המטופל פוגש רופא עיניים ואנדוקרינולוג עוד באותו היום". צילום: "הדסה עין כרם"

מרפאת מומחים משולבת לטיפול בחולי TED - Thyroid Eye Disease - נפתחה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. המרפאה מציעה לראשונה טיפול משולב בתחום רפואת העיניים והאנדוקרינולוגיה לחולים הסובלים מהפרעה בבלוטת התריס עם פגיעה עינית משנית. עד היום הם טופלו במסגרות נפרדות בשני התחומים וללא תקשורת בין המומחים.

ד"ר רינה פולק, רופאה בכירה במחלקה לאנדוקרינולוגיה וד"ר שי קהת אופיר, רופא בכיר במחלקת עיניים, ציינו כי מחלות בלוטת התריס נגרמות לעתים קרובות ממחלה אוטואימונית הגורמת לסיבוכים רפואיים שונים.

"כ60%-80% מהחולים עם פעילות יתר של בלוטת התריס סובלים ממחלת גרייבס שעלולה לגרום להגדלת בלוטת התריס, אי סבילות לחום ולהזעה, קצב לב מהיר, עייפות וחולשה ושינויים עוריים. העין עלולה גם היא להיות מעורבת במחלת גרייבס. המעורבות העינית נקראת TED - Thyroid Eye Disease, כאשר המחלה בעיניים יכולה להתבטא בצורה חריפה או בשינויים איטיים וממושכים הגורמים בין היתר לבלט העין, יובש, נסיגת עפעפיים ובמקרים קשים אף להפרעה בתנועת העיניים ובחדות הראייה".

במרפאה החדשה מוצע לכן טיפול משולב בחולים עם TED המבוצע על ידי אנדוקרינולוג ועל ידי רופא עיניים מומחה באוקולופלסטיקה. מטרת הטיפול היא השגת איזון של תפקוד הבלוטה והקלה על התסמינים העיניים.

"מאחר שמדובר בשני תחומי רפואה שונים, עד כה היה על החולים להגיע  לכל רופא נפרד בתחומו, במקום ובזמן שונים. לחולים רבים הסובלים מהמחלה הזו הטרטור איננו מוצדק", הוסיף ד"ר קהת-אופיר, שיזם את הרעיון להקמת המרפאה המשולבת.

טיפולים מותאמים לכל חולה באופן אישי על פי אופי הפגיעה העינית וחומרתה. המטופל פוגש רופא עיניים ואנדוקרינולוג עוד באותו היום. כך מתאפשרת קבלת החלטות במקרים מורכבים הדורשים טיפול משולב סיסטמי ומקומי עיני, ובמידת הצורך מעורבים בטיפול גם אנשי מקצוע נוספים ביניהם מומחה פזילה, אורתופטיסט, עובד סוציאלי.

יתרון נוסף שבמרפאה המשולבת תחת קורת גג אחת: הרופאים יכולים להתייעץ ביניהם על מנת להתאים את הטיפול הטוב ביותר למטופל ובכך לייעל את תהליך קבלת ההחלטות, את הטיפול עצמו והמעקב שלאחריו.

מנהלת המחלקה לאנדוקרינולוגיה פרופ' רבקה דרזנר-פולק ומנהל מערך העיניים פרופ' איתי חוברס הוסיפו: "הרפואה המודרנית היום מתפצלת לתחומים שונים ודורשת התמקצעות בתת תחומים, מה שמקשה על חולים הזקוקים לפתרונות מתחומי רפואה שונים. ב'הדסה' המגמה היא ליצור מרפאות רב תחומיות, משולבות".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' רבקה דרזנר-פולק,  פרופ' איתי חוברס,  ד"ר רינה פולק,  ד"ר שי קהת-אופיר,  הפרעה בבלוטת התריס,  TED,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
20.08.2019, 20:09

ד"ר שי אופיר,
ישר כח ! הצלחה בפרוייקט חשוב זה. בטוחני כי מטופליך באיזור ירושלים ירוויחו משירותיך המעולים.

אנונימי/ת
13.11.2022, 13:41

המרכז מטפל גם בילדים הסובלים מ- pediatric graves עם TED?