• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
שבץ

האם שבץ נפוץ אצל ילדים לאחר אנדוקרדיטיס זיהומי?

החוקרים בדקו 60 ילדים עם אנדוקרדיטיס זיהומי בסין במשך 13 שנים במטרה לזהות את שיעורי הופעת השבץ בקרבם ואת גורמי הסיכון הקשורים לכך

24.03.2019, 10:46
CT של שבץ מוחי (צילום: אילוסטרציה)

החוקרים בדקו את הקשר בין אנדוקרדיטיס זיהומי לבין שבץ אצל ילדים. במחקר נכללו כל הילדים שהופיעו עם אנדוקרדיטיס זיהומי בין ינואר 2002 ולדצמבר 2015 והחוקרים סקרו ביסודיות את הרשומות הרפואיות שלהם.

החוקרים הצליחו לזהות 60 ילדים עם אנדוקרדיטיס זיהומי, כאשר 30 מתוכם היו בנים ו-30 בנות בגילאי שמונה חודשים עד 18 שנים (ממוצע וסטיית תקן: 10.3 ± 5.6). מתוך המשתתפים במחקר, ל-43 (71.6%) הייתה מחלת לב מולדת. בקרב 25 ילדים (41.7%) הופיע אנדוקרדיטיס בצד שמאל ווגיטציות הופיעו אצל 58 (96.6%) ילדים. בנוסף, נמצא שהמיקרואורגניזמים הנפוצים ביותר כגורמים למחלה היו Streptococcus viridans ו-Staphylococcus aureus, אשר זוהו אצל חמישה וארבעה מטופלים, בהתאמה.

תוצאות המחקר הראו כי אצל תשעה מטופלים התרחש שבץ לאחר האנדוקרדיטיס, כאשר חמישה הציגו אוטם מוחי, שניים דימום תוך מוחי ואחד עם דימום סאב-ארכנואידי והילד הנוסף הציג את שלושתם במקביל. בנוסף, נמצא כי ההיארעות של שבץ הייתה גבוהה יותר באופן מובהק בקרב ילדים עם אנדוקרדיטיס שמאלי, בהשוואה לילדים עם אנדוקרדיטיס ימני (32% בהשוואה ל-2.8%, P< 0.01).

הביטוי הקליני הנפוץ ביותר לשבץ היה המיפרזיס (55.5%). שתי בנות נפטרו כתוצאה מהשבץ ושיעור התמותה של המטופלים שחוו שבץ היה גבוה יותר באופן מובהק מאלה שלא חוו שבץ (22.0% בהשוואה ל-3.9%, P<0.05).

המידע שנאסף על ידי החוקרים מצביע על כך ששבץ הוא מופע נפוץ אצל ילדים עם אנדוקרדיטיס זיהומי, בייחוד אלה שחוו אנדוקרדיטיס שמאלי. בנוסף, שבץ מאג'ורי מעלה את הסיכון לתמותה אצל אותם ילדים. החוקרים הסיקו גם כי מחלות לב מולדות מהוות את מחלת הרקע העיקרית אצל ילדים שחלו באנדוקרדיטיס זיהומי בסין.

מקור: 

Cao, G. et al. (2019) Pediatric Neurology 90.

נושאים קשורים:  שבץ,  אנדוקרדיטיס זיהומי,  דימום מוחי,  מחלות לב מולדות,  מחקרים
תגובות