• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

האיגוד לרפואה פנימית יגיש תכנית מפורטת לפני כינונה של הממשלה הבאה

יו"ר האיגוד פרופ' אבישי אליס: "למועד הרכבת הממשלה החדשה נגיע עם המלצות ברורות ומגובשות. לא נאפשר לחמוק מאחריות לרפואה הפנימית"

תחלואת החורף מורגשת היטב במרפאות קופות החולים, בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות. צילום: איגוד הפנימאים

האיגוד הישראלי לרפואה פנימית נערך להגשת תכנית מעשית מיד לאחר הבחירות ועוד לפני כינונה של הממשלה הבאה, "כדי לשנות אחת ולתמיד את מצבה של הרפואה הפנימית בישראל". כך הודיע אתמול (ב') יו"ר האיגוד פרופ' אבישי אליס בישיבה הראשונה שקיימה הוועדה שהקים משרד הבריאות, המוגדרת רשמית כ"וועדה לשיפור הטיפול במערך האשפוז הפנימי בבתי החולים", בעוד שהרופאים מגדירים אותה כ"וועדה להצלת הרפואה הפנימית".

פרופ' אבישי אליס. יו"ר איגוד לרפואה פנימית. "מהלך היסטורי, כמותו לא נעשה 70 שנה"

פרופ' אליס אמר כי "למועד הרכבת הממשלה החדשה נגיע עם המלצות ברורות ומגובשות. לא נאפשר לממשלה הבאה לחמוק מאחריות מלאה לרפואה הפנימית. נדאג שהתכנית המעשית תיושם". עוד הודיע כי האיגוד "יפעל לכך שהוועדה תהיה ועדת עבודה שלא רק תמפה את הבעיות שאנחנו מכירים - למעשה, אין כלל צורך בוועדה למשימה זו - אלא תהיה ועדה שתגיש מסמך המלצות ברורות לפתרונות. נעמוד על המשמר כך שמועד הגשת ההמלצות למנכ"ל משרד הבריאות יהיה אכן ה-15 באפריל, כפי שהוגדר בכתב המינוי. זה הדד-ליין ואפילו לא יום אחד אחרי".

פרופ' אליס הבהיר לחברי הוועדה שבראשה פרופ' רן טור-כספא וכן לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב, שנכחו בתחילת ישיבת העבודה הראשונה, כי עוד בשבוע זה יגישו הרופאים שורה של מתווים לפתרונות מוגדרים וברורים שאותם יניחו על שולחן הוועדה ויתמקדו בעיקר בנושאים הבאים: המלצות לשיפור מיידי ובטווח קצר של המצב החמור במחלקות; דרישה לשינוי בדפוסי ההתחשבנות שבין קופות החולים ובתי החולים והמחלקות הפנימיות; אימוץ מודל תמרוץ לשיפור התנהלות המחלקות ותמרוצן הכספי בהתאם; הכנסת שינויים בתכניות ההתמחות של רופאים צעירים ברפואה פנימית; תגבור כוח האדם במחלקות; הכרה ברפואה פנימית כמקצוע מועדף.

שורה של המלצות שיש לבצע בטווח הזמן הבינוני הן: פיתוח שירותים מונעי אשפוז בקהילה ואשפוז ביתי לחולים חריפים שייעשה בניהול המחלקות הפנימיות; פיתוח שירותי שיקום וסיעוד וכן המלצה ליישום בטוח הארוך - תגבור התשתיות במערכת האשפוז על ידי הוספת מיטות אשפוז פנימיות, הוספת כוח אדם ואמצעי אבחון וטיפול הנלווים למיטות האשפוז.

פרופ' אליס ציין כי הוא מדבר בשמם של 110 מנהלי ומנהלות המחלקות הפנימיות ועוד מאות רופאים, מתמחים ואנשי צוות רפואי וציין כי הם יצאו  רק לפני שבועות אחדים במחאה מתפרצת מהלב ומתוך הבנה ש"די, אי אפשר להמשיך הלאה בתנאים הקיימים, אי אפשר לתת לחולים שלנו רפואה לא ראויה.

"אנחנו מתמודדים", הדגיש אליס, "עם מחסור ברופאים בכירים במחלקות. איבדנו בשנים האחרונות עשרות רבות של רופאים בכירים, אולי מאות, שהתייאשו מתנאי העבודה הבלתי אנושיים במחלקות ועברו לעסוק בתחומי רפואה אחרים".

יו"ר האיגוד לרפואה פנימית הודה לסגן השר ולמנכ"ל משרדו על מינוי הוועדה, כינה את המהלך "היסטורי וחשוב מאוד למערכת הבריאות, כמותו לא נעשה 70 שנה".

עוד אמר אליס כי "עם ובלי קשר לבחירות שברקע, הן אינן משנות בפועל כהוא זה לחולים שלנו במסדרונות, בחדרים הצפופים או לצוותים הרפואיים שכל השנה נופלים מהרגליים. החולים נתונים לסכנה מוחשית של זיהומים ותחלואה על רקע הצפיפות וצריך לומר את האמת: התנאים הקשים מתורגמים לרפואה לא טובה ולהחמרה בתחלואה על כל המשתמע מכך".

עוד ציין כי במחלקות הפנימיות מתקיים בצד הטיפול בחולים גם אפיק של מחקר והוראה. "בתנאים היום, איכות המחקר, אם בכלל קיים - יורדת, וכך גם איכות ההכשרה למתמחים, שמשמעותה פגיעה באיכות ההכשרה של רופאי העתיד".

נושאים קשורים:  האיגוד לרפואה פנימית,  פרופ' אבישי אליס,  ועדה לשיפור הטיפול במערך האשפוז הפנימי,  מחלקות פנימיות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
28.02.2019, 08:29

ואיך בדיוק אתה הולך לישם את זה???

03.03.2019, 08:28

לפרופ. אליס ברכות,
שאלות?
1. האם בתוכנית תועלה הבעיה הפרופסיונלית שבה מעל מחצית החולים בפנימיות הן חולים גריאטריים, ואין בכל מחלקה פנימית רופא בכיר ולו אחד המומחה למקצוע זה? או לחילופין להמיר את המחלקות מפנימית לגריאטריה לפי פילוח המאושפזים (כדוגמא במרכז הרפואי רבין תהיינה 6 מחלקות גריאטריות ו6 מחלקות פנימיות ולא 10/1 כיום?
2. האם ישונה מבנה האגף הרפואי מקובץ מחלקות זהות, לפילוח אשפוז לפי מחלות ע"פ 10 תת המקצעות ברפואה פנימית, שעל כל קבוצת מיטות מאופיינת לפי תת התמחות יהה מופקד רופא בכיר במקצוע זה? והמתמחים לא יהיו שיכים למחלקה אלא לאגף, ויעברו ברוטציה בין כל תת המקצועות של הרפואה הפנימית יקבלו הכשרת מורה/חניך ממומחים בתת התמחות. יחספו לגישות שונות, כך ישתפר מהלך ההתמחות באיכות המקצועית ויתכן שהמקצוע שלנו יחזור להיות אטרקטיבי למתמחים
3. חדר מיון, יש לדאוג שבמחלקה לרפורה דחופה יהה מומחה או מתמחה בכיר במקצןע זה 24/7 ולא רקמתמחים בפנימית. יקל על קבלתהחלטות מחד וכן אחריות מקצועית המגובה במתן טיפול לאוכלוסית יעד לפי התמחות מוכרת ראה סעיף1.
4. להקלת העומס על חדרי המיון שנתח ניכר מהפונים משתחרר מהם לקהילה דהינו ההצדקה הרפואית להפניה ל"רפואה דחופה" היא תולדת כשל אירגוני, יש לחייב את כל קופות החוליים לפתוח "חדרי מיון" במרפאות מרכזיות דוגמת "טרם" שיכללו מספר מומחים בתחומים שונים עם צוות סיעודי תואם, מעבדה "קטנה" והדמית רנגן ו US
5. פתרון כמעט מידדי ובהשקעה זעומה להקלת העומס בחדרי המיון, לחייב את כלל רופאי הקהילה שמשפחה פנימאים כליים מומחים לסוגיהם. בתורנות מיון אחת לחודש או אחת לחודשיים,
יתרונות הקלת עומס, קשר בין רופאי הקהילה וביה"ח, ובעיקר במגינה עם איום על האוכלסיה האזרחית להעניק מיומנות בסיסית של רפואה דחופה לכל רופאי הקהילה.
היה חזק וברוך
והלוואי ותצליח / תצליחו לשפר את המצב הקשה הן במידי והן בתכנית רב שנתית.