• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

לראשונה במרכז הרפואי לגליל: ניתוח החלפת מפרקי לסת במפרקים מלאכותיים

תכנונו של הניתוח נעשה באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה. המשתלים הותאמו אישית בהדפסת תלת מימד

פרופ' סאמר סרוג'י (עומד) בעת ההכנות לניתוח במעבדת התלת מימד במרכז הרפואי לגליל. צילום: רוני אלברט

במרכז הרפואי לגליל בנהריה בוצע לראשונה ניתוח להסרת מפרקי לסת תחתונה דו צדדית (Temporomandibular joints) והחלפתם במפרקים מלאכותיים. זה ניתוח שנחשב למורכב במיוחד. תכנון הניתוח נעשה במעבדת התלת מימד במרכז הרפואי באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה שבאמצעותה דימו הליכים וקשיים אפשריים שעלולים להתרחש בניתוח עצמו.

בית החולים מסר אתמול (ג') כי יממה לאחר התכנון בשיטה הזאת, בוצע הניתוח בתושבת צפון הארץ, בת 48, שסבלה שנים רבות מכאבים עזים בפרקי הלסת עקב דלקת מפרקים ניוונית שהגבילה אותה בפתיחת הפה ופגעה קשה מאוד באיכות חייה. לאורך השנים היא עברה מספר ניתוחים במרכזים רפואיים אחרים, שלא צלחו.

לפני כשלוש שנים הגיעה האישה לטיפול במחלקה לכירורגיית פנים ולסתות במרכז הרפואי לגליל ונבדקה על ידי מנהל המחלקה, פרופ' סאמר סרוג׳י, לצורך התאמת טיפול ופתרון למחלתה. פרופסור סרוג'י עבר התמחות בתחום הזה והשתלמות מקיפה במרכז הבפטיסטי במיאמי, ארה"ב, שכללה אבחנה אנדוסקופית וטיפול במחלות פרקי הלסת והחלפת מפרקים.

פרופ' סרוג'י סיפר: "לאורך תקופת הבדיקות, הטיפולים והמעקב אצלנו, עברה האישה אנדוסקופיה של מפרקי הלסת, שטיפות של מפרק הלסת וטיפול תרופתי בהזרקה למפרקים. כל אלה הקלו על החולה ושיפרו את איכות חייה, אך ההטבה היתה מוגבלת לתקופה מסוימת. עקב כשלון כל הטיפולים השמרניים, הוחלט על ניתוח להחלפת פרקי לסת דו צדדי על ידי משתלים מותאמים אישית בהדפסה בתלת מימד".

ההכנות לניתוח החלו בתכנון קפדני והדפסת כמה מודלים של הלסת והפנים במעבדת ה-3D של מחלקת כירורגיית פה, פנים ולסתות. בהמשך בוצעה הדפסת המשתלים בארה"ב.

"הייחודיות במקרה הזה היתה בהחלטה שהצוות יבצע ניתוח מקדים בשיטת המציאות המדומה באמצעות תוכנות שנרכשו מחו"ל ונחשבות למתקדמות בתחום.

"בניתוח שנעשה למחרת התכנון ייושמו לקחים שונים. שני צוותים השתתפו בו - צוות שניתח את המודלים הממוחשבים וצוות שניתח למעשה את החולה. בכל שלב בניתוח, הצוותים שידרו בזמן אמת את המיקום והכיוון של המשתלים, מה שהעלה את רמת הדיוק ועל פי הערכה גם סיבוכים עתידיים", הסביר פרופ' סרוג׳י. בניתוח נטלו חלק גם הרופאים הבכירים ד״ר פארס קבלאן וד״ר חוסאם זריק וכן שותפו מתמחי המחלקה.

הניתוח עבר בהצלחה וללא סיבוכים וכעת מצפים לשיפור ניכר באיכות חייה של המנותחת כבר בתקופה הקרובה. "תכנון הניתוח סייע לנו רבות בצמצום קשיים אפשריים ובמתן מענה שיאפשר לחולה התאוששות מהירה יותר מהניתוח", מסר פרופ' סרוג׳י.

מנהל המרכז הרפואי לגליל, ד"ר מסעד ברהום, בירך את פרופ' סרוג'י וצוותו על "ביצוע מוצלח של הניתוח המורכב שיאפשר למטופלת החלמה מהירה ולצוותים שנטלו בו חלק הזדמנות לצבור ניסיון בשימוש במכשור הווירטואלי".

נושאים קשורים:  פרופ' סאמר סרוג׳י,  החלפת מפרקי לסת,  מפרקים מלאכותיים,  חדשות,  מציאות מדומה,  הדפסה בתלת-ממד,  המרכז הרפואי לגליל בנהריה
תגובות