חדשות

ברמב"ם בוצע ניתוח להשבת ראייה של צעירה בעזרת השתלת קרום השליה

לביצוע ההליך הניתוחי נעשה שימוש בשליה שנקצרה מתורמת שעברה ניתוח קיסרי. לאחר התאמת הקרום, הוא נתפר מתחת לעפעפיה של הצעירה שנכוותה מחומר כימי

ד"ר שמואל גרפי בחדר הניתוח ברמב"ם. צילום: דוברות בית החולים

במחלקת עיניים במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה בוצע שימוש לא שגרתי בקרום השליה כדי להחזיר לתושבת אזור הצפון בשנות ה-20 את מאור עיניה.

בית החולים מסר את הפרטים הבאים: המטופלת הגיעה לרמב"ם אחרי שנחשפה לחומר חומר מעכל וסבלה מכוויה כימית משמעותית של שטח פני העין. הפציעה החמורה, שאיננה שכיחה ומורכבת מאוד, איימה על העפעפיים, על מבנה העין עצמה ועל ראייתה של הצעירה שעמדה בסכנת עיוורון.

ד"ר שמואל גרפי, רופא בכיר במחלקה ויו"ר החוג הישראלי לקרנית שטיפל בצעירה, הסביר: "החומר הכימי שאליו נחשפה מסוכן וגרוע יותר מחומר חומצתי. הוא נלכד בין עדשה מלאכותית שהצעירה הרכיבה בעת האירוע לבין הקרנית שלה והחל לעכל את רקמת הקרנית תוך חדירה למבנים אחוריים בעומק גלגל העין.

"החומר גרם למערכת החיסונית שלה לפתח תגובה קיצונית. נתהוותה צלקת על מנת לנסות ולהגן על האיבר. מנגנון זה, בהעדר טיפול מתאים בזמן הקריטי סמוך לפציעה, עלול לגרום לעכירות ולפגיעה ממשית בחלקים ה'שקופים' בקדמת העין - הלחמית והקרנית. שטח פני העין, שבאופן טבעי מייצר לחות, עלול לפתח במצב כזה יובש קיצוני ותחושת כאב ניכר".

לביצוע ההליך הניתוחי נעשה שימוש בשליה שנקצרה מתורמת שעברה ניתוח קיסרי. לאחר התאמת הקרום, הוא נתפר מתחת לעפעפיה של הצעירה. בשל תכונותיו של הקרום, הניתוח הצריך מיומנות רבה. בסוף תקופת התאוששות קצרה, השתל נקלט בהצלחה וראייתה של הצעירה שבה.

ד"ר גרפי הוסיף: "ניתוח משקם באמצעות השתלת קרום (ממברנה) של השליה הוא תהליך מיוחד מאוד לטיפול בכוויות חמורות בשטח פני העין. במהלך ההריון, הקרום מונע את דחיית העובר מהרחם ולהפך, ומאפשר להם להתקיים ביחד. הקרום מכיל חומרים מזינים חשובים שמסייעים בגדילה ובצמיחת העובר. את התכונות הללו ניצלנו בהשתלה. הכוונה היא שהגוף יאמץ את החומרים המזינים מהקרום שהוצמד לשטח פני העין ויאפשר החלמה טובה של האזור. לאחר קליטתו המוצלחת של השתל, צפוי שיקום ויצירת מבנה בריא יותר שיאפשר במידת הצורך השתלת קרנית או ניתוח קטרקט".

נושאים קשורים:  ד"ר שמואל גרפי,  מחלקת עיניים רמב"ם,  השתלת קרום שליה,  השתלה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
04.02.2019, 22:24

אין מילים. כל הכבוד!