אנגיוגרפיה

אנגיוגרפיה בעזרת טומוגרפיה אופטית קוהרנטית מסייעת לזיהוי אסכמיה ברשתית

במחקר זה נמצא כי טומוגרפיה אופטית קוהרנטית יכולה להדגים היטב איסכמיה ברשתית, גם כאשר יש דיסאורגניזציה של השכבות הפנימיות

08.01.2019, 17:58
עיניים (אילוסטרציה)

במחקר זה בוצעה בדיקה אנטומית של כלי הדם בגומה המרכזית ברשתית העין, במטופלים שהחלימו מבצקת מקולרית על רקע סוכרת. מטרת המחקר הייתה להשוות בין חולים עם דיסאורגניזציה של שכבות הרשתית הפנימיות לבין חולים ללא דיסאורגניזציה. ההשוואה בוצעה באמצעות אנגיוגרפיה על ידי טומוגרפיה אופטית קוהרנטית (Optical Coherence Tomography Angiography - OCTA).

במחקר חתך רטרוספקטיבי זה, נבדקו 24 עיניים מ-21 מטופלים, אשר כולם החלימו מבצקת מקולרית על רקע סוכרת. בין 2 הקבוצות (עם ובלי דיסאורגניזציה) הייתה חלוקת מין וגיל זהה. העיניים עברו הדמיה עם סריקות משופרות ברזולוציה גבוהה של קו או חתך קו, סריקות מבניות מסוג Bי(line or cross line structural B scans). כמו גם סריקות אנגיוגרפיה באמצעות טומוגרפיה אופטית קוהרנטית, של 3  x3 מ"מ.

סריקות מסוג B של טומוגרפיה אופטית קוהרנטית עברו אנליזה, על מנת לקבוע נוכחות דיסאורגניזציה של שכבות הרשתית הפנימיות. על בסיס אנליזה זו סווגו העיניים ל-2 קבוצות: עם דיסאורגניזציה ובלי דיסאורגניזציה. האזורים הא-וסקולרים של הגומה המרכזית, כפי שנצפו באנגיוגרפיה טומוגרפית אופטית קוהרנטית, הושוו בין חולים עם ובלי דיסאורגניזציה של שכבות הרשתית הפנימיות. נבדק הקשר בין האזור הא-וסקולרי של הגומה המרכזית לבין דיוק ראייה.

תוצאות המחקר השוו בין 9 עיניים, עם דיסאורגניזציה של שכבות הרשתית הפנימיות, לבין 15 עיניים בקבוצת הביקורת, ללא דיסאורגניזציה של שכבות הרשתית הפנימיות. בכל המקרים היו אלו עיניים שהחלימו מבצקת מקולרית על רקע סוכרת. השטח של האיסכמיה בסריקות אנגיוגרפיה טומוגרפית אופטית קוהרנטית היה תואם לשטח של הדיסאורגניזציה של שכבות הרשתית הפנימיות כפי שנקבע בסריקות B של טומוגרפיה אופטית קוהרנטית.

שטח האזור הא-וסקולרי של הגומה המרכזית ברשתית מלאה, כמו גם במקלעות (plexuses) שטחיים ועמוקים של הרשתית, התייצג כנתח גדול יותר באנגיוגרפיה טומוגרפית אופטית קוהרנטית. כך נצפה בחולים עם דיסאורגניזציה של שכבות הרשתית הפנימיות לעומת אלו ללא דיסאורגניזציה (P=0.004, P<0.001, P=0.005 בהתאמה). האזור הא-וסקולרי הגדול יותר בסגמנטציה מלאה של הרשתית (r=0.72, יP=0.03) ובמקלעות שטחיות (r=0.74, P=0.02), התאימו בצורה חיובית לחדות ראייה נמוכה יותר.

מסקנת החוקרים הייתה כי אנגיוגרפיה באמצעות טומוגרפיה אופטית קוהרנטית יכולה להדגים איסכמיה ברשתית. הן בחולים עם דיסאורגניזציה של שכבות הרשתית הפנימיות והן בחולים בלי דיסאורגניזציה של שכבות הרשתית הפנימיות. ההתאמה בין זרימת דם לקויה לבין דיסאורגניזציה של שכבות הרשתית הפנימיות, מעידה ככל הנראה שאיסכמיה ברשתית ואובדן כלי הדם התקינים, תורמים להתפתחות הדיסאורגניזציה בשכבות הרשתית.

מקור: 

Moein H.R et el. (2018) Retina. 38, 2277

נושאים קשורים:  אנגיוגרפיה,  טומוגרפיה אופטית קוהרנטית,  סוכרת,  בצקת מקולרית,  מחקרים
תגובות