חדשות

מחקר ב"מאיר": מדד CHA2DS2 VASC לניבוי שבץ יכול לנבא גם אירועי לב

מנתוני מחקר על 40 אלף מטופלים עולה כי ערך גבוה במדד CHA2DS2 VASC קשור עם סיכון גבוה לפתח אירוע לב הן במהלך החודש והן במהלך השנה שלאחר האשפוז

אוטם שריר הלב, התקף לב (צילום: אילוסטרציה)

האם מדד CHA2DS2 VASC יכול לשמש כלי הערכה לרופאים כבר במלר"ד כדי לאבחן ולתת מענה הולם לחולים המגיעים למיון עם כאבים בחזה? מחקר שנעשה בבית החולים מאיר בכפר סבא וממצאיו מבוססים על נתונים שנאספו לגבי יותר מ-40 אלף איש שפנו לחדר המיון עם תלונות על כאבים בחזה, הוכיח שהמדד יעיל למטרה זו.

ממצאי המחקר מוצגים לראשונה השבוע במסגרת אירועי שבוע המחקר השנתי שמקיים בית החולים מאיר. את הממצאים הציג ד"ר גיא טופז מפנימית ג'.

"כאב בחזה", אמר ד"ר טופז, "מהווה את אחת התלונות הנפוצות ביותר מבין הפניות למחלקות לרפואה דחופה בבית החולים. בעוד שתלונה זו עלולה להיות התייצגות של אירוע לבבי איסכמי הדורש התערבות מיידית, הרי שבמרבית המקרים אבחנה זו נשללת. חלק משמעותי מהתלונות אף לא מצריך אשפוז.

"על כן, כלי שיסייע לרופאים במלר"ד לסווג במהירות וללא צורך בבדיקות מרובות בין החולים שבסיכון גבוה לאירוע לבבי לבין בעלי הסיכון הנמוך, עשוי לייעל את הטיפול באלה שקיים לגביהם חשד לאירועים איסכמיים וכך גם למנוע אשפוזים מיותרים של חולים שאינם זקוקים לכך.

"מדד CHA2DS2 VASC הוא כלי נפוץ בקרב רופאים רבים לשם הערכת הסיכון לשבץ בקרב חולים עם פרפור פרוזדורים. הוא מתבסס על נתונים דמוגרפיים של החולה (גיל ומין) ומחלות הרקע שלו (סוכרת, יתר לחץ דם, אי ספיקת לב, שבץ או מחלת כלי דם בעבר).

"במהלך השנים 2016-2010 נרשמו יותר מ-40 אלף פניות למלר"ד במרכז הרפואי מאיר בשל כאב בחזה. עבודה מקיפה שבוצעה על ידי צוות חוקרים מבית החולים סקרה את אלה שאושפזו במחלקות הפנימיות ושוחררו לאחר שלילה של אירוע לב.

"על פי מסקנות המחקר עולה כי ערך גבוה במדד CHA2DS2 VASC אכן קשור עם סיכון גבוה לאירוע לב איסכמי - סיכון של יותר מפי שלושה לפתח אירוע לב הן במהלך החודש והן במהלך השנה שלאחר האשפוז.

"ממצא זה מעלה לכן את האפשרות לשימוש במדד CHA2DS2 VASC ככלי הערכה שיאפשר לתת מענה הולם יותר כאשר קיימות תלונות על כאבים בחזה", סיכם ד"ר טופז.

נושאים קשורים:  מדד CHA2DS2 VASC,  ד"ר גיא טופז,  בית החולים מאיר,  אירוע לב איסכמי,  אירוע לב,  שבץ,  חדשות
תגובות