חדשות

מקרה חריג: עדשת המגע האבודה נמצאה בתוך העפעף לאחר 28 שנה

בעפעף עין שמאל הופיעה נפיחות והמטופלת דמעה במשך שישה חודשים. הרופאים שהתקבצו כדי לברר את הסיבה לתלונתה גילו במישוש גוש קטן מתחת לעור

העדשה האבודה. צילום: BMJ

לפני כמעט שלושה עשורים נערה בת 14 בבריטניה ספגה מכה בעין במהלך משחק בדמינטון. היא איבדה בה את עדשת המגע. לכאורה, "אין סיפור", אלא שכעבור 28 שנה רופאים גילו את עדשת המגע האבודה חבויה בתוך ציסטה בעפעף עין שמאל. על המקרה החריג דווח בשבוע שעבר ב-BMJ.

הדיווח הוכן בידי המחלקה לרפואת עיניים באוניברסיטת דנדי. בדיווח נמסר כי נראה שבכל אותן שנים לא ניסתה האישה לברר מה אירע בגורלה של עדשת המגע שלה. בגיל 42 היא ביקרה אצל רופא עיניים במה שהיא חשבה שאין לו קשר עם הבעיה שעליה התלוננה: בעפעף עין שמאל הופיעה נפיחות והיא דמעה במשך שישה חודשים. הרופאים שהתקבצו כדי לברר את הסיבה לתלונתה גילו במישוש גוש קטן מתחת לעור.

האישה נשלחה ל-MRI והבדיקה קבעה באופן ברור כי מדובר בציסטה בגודל של 8x4x6 מילימטר מעל עין שמאל. בניתוח סולקה הציסטה אלא שלאחר מכן היא התפרקה וכך נתגלתה בתוכה עדשת מגע שבירה באורח קיצוני.

כאשר הרופאים תחקרו שוב את האישה כדי שתנסה להיזכר כיצד עדשת המגע הגיעה לשם וכן כמה זמן עבר מאז, היא לא סיפקה תשובות. היא פשוט לא זכרה עד שאמה נזכרה באירוע שבו בתה ספגה מכה מכדור הנוצה במשחק בדמינטון. לאחר שנפגעה מהמכה ועדשת המגע נעלמה, היא חדלה להשתמש בעדשות מגע קשיחות.

בדיווח לכתב העת על המקרה החריג ציינו הרופאים שטיפלו באישה כי הם יכולים להסיק שעדשת המגע נדדה באירוע הטראומטי לתוך העפעף השמאלי ונשארה תקועה שם 28 שנה. עם זאת, הודו, המקרה הזה אפוף מסתורין: מדוע עדשת המגע גרמה לנפיחות ולזיהום רק לאחר כמעט שלושה עשורים. "לא ברור מהו הטריגר שיכול היה לגרום להופעת התסמינים רק לאחר כל כך הרבה שנים". הדמעות וצניחת העפעף נגרמו גם הם עקב עדשת המגע שנתקעה בעפעף.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  נפיחות בעפעף,  סיצסטה בעין,  MRI,  עדשת מגע קשיחה,  רפואת עיניים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
21.08.2018, 19:37

האם בישראל היו מצליחים לגלות את העדשה "האבודה" ???