• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
פגים

האם ניתן לנבא פגיעות קוגניטיביות עתידיות באמצעות הדמיית מוח בקרב פגים?

החוקרים השתמשו בשני סוגים שונים של הדמיות מוח על מנת לבדוק את יכולת הניבוי של הכלים הללו לגבי פגיעות ומוגבלויות קוגניטיביות אשר יתבטאו בקרב פגים כאשר יגיעו לגילאי בית ספר

16.08.2018, 16:53

ילדים אשר נולדו הרבה לפני המועד מצויים בסיכון לפתח קשיים ומגבלות קוגניטיביות. כיום, לא יודעים מה הערך הפרוגנוסטי של בדיקות הדמיה בילוד כמו MRI מוח או אולטרסאונד (CUS- cranial ultrasound) על התוצאים בגיל בית ספר.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה למצוא את הקשר בין MRI מוח המבוצע בסמוך למועד הלידה ו-CUS מוקדם ומאוחר לבין פגיעות וקשיים קוגניטיביים בגילאי 6-7 שנים בקרב ילדים שנולדו הרבה לפני המועד ובכך להעריך את הערך הפרוגנוסטי של הבדיקות הללו.

מוצג כאן מחקר פרוספקטיבי שבחן את יכולת הניבוי של  CUS מוקדם ומאוחר ו-MRI המבוצע סמוך למועד הלידה לתוצאים בגילאי 6-7 שנים כולל FSIQי(full-scale IQ) נמוך מ-70 ומוגבלות (FISQ< 70, שיתוק מוחין בינוני-עד-חמור או פגיעה חמורה בראייה או בשמיעה) בתת קבוצה מתוך מחקר בשם surfactant Positive Airway Pressure and Pulse Oximetry Randomized Trial enrollees. החוקרים השתמשו ברגרסיה לוגיסטית מסוג stepwise על מנת להעריך את הקשר בין הדמיות המוח לבין התוצאים, תוך התאמה לגורמים טרום לידתיים ונאונטלים.

במחקר נכללו 386 ילדים שעברו מעקב. באנליזות המותאמות נמצא שפגמים חמורים בחומר הלבן ופגיעות צרבלריות שנצפו ב-MRI, יחד עם ממצאים חמורים ב-CUS, קשורים לתוצאים. במודלים מלאים של רגרסיה, נמצא כי גם ממצאים חמורים ב-CUS מאוחר (יחס הסיכויים: 27.9, רווח בר סמך 95%: 6-129) וגם פגיעות צרבלריות משמעותיות ב-MRI (יחס הסיכויים 2.71, רווח בר סמך 95%: 1.1-6.7) נשארו בעלי קשר למוגבלות, אך רק ממצאים חמורים ב-CUS מאוחר (יחס הסיכויים: 20.1, רווח בר סמך 95%: 3.6-111) נמצאו קשורים ל-FSIQ<70. בנוסף, דיוק הניבוי של מודלי stepwise לא השתפרו בצורה משמעותית לאחר הוספת ההדמיות.

מסקנות המחקר היו שממצאים חמורים, אך נדירים, ב-CUS מאוחר, היו בעלי הקשר החזק ביותר לפגיעות ומוגבלויות קוגניטיביות בגילאי בית ספר. כמו כן, פגיעות צרבלריות משמעותיות שנצפו ב-MRI נמצאו קשורות למוגבלות. MRI קונבנציונלי שבוצע בסמוך למועד הלידה לא הצליח להגביר באופן משמעותי את הניבוי של תוצאים חמורים בגילאי בית הספר המוקדמים.

מקור: 

Hintz, S.R. et al. (2018) Pediatrics 142,1.

נושאים קשורים:  פגים,  שיתוק מוחין,  IQ,  פגיעה קוגניטיבית,  הפרעות ראייה,  הפרעות שמיעה,  MRI,  CUS,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
20.08.2018, 02:50

למעשה זה אומר שלא ניצן לחזות את הפגיעה ואמ אר איי סביב גיל המועד לא מנבא כלום. יש מחקרים שזה מראה הפרעה לבונדינג עם התינוק והעלאת חרדה אצל ההורים.