קנאביס

ההשפעות של קנאביס על מאפייני ראייה שונים

תוצאות מחקר זה שופכות אור נוסף על מאפייני ראייה בקרב משתמשי קנאביס בתנאי תאורה ירודים ויכולים לשמש להסקת מסקנות בנוגע ליכולת הנהיגה בלילה בקרב אוכלוסייה זו

03.07.2018, 10:46

שימוש בקנאביס פוגע בקשב חזותי. עם זאת, לא ידוע האם שימוש בקנאביס פוגע גם בעיבוד ויזואלי בתנאי תאורה ירודים (low level visual processing) או האם חסרים ויזואלים בתנאי תאורה ירודים קשורים לתפקוד דופמינרגי ירוד המצוי במשתמשי קנאביס.

מטרת מחקר זה הייתה לחקור האם רגישות לניגודיות מרחבית-טמפורלית (spatio-temporal contrast sensitivity) ואבחנת תנועה (motion discrimination) בתנאי אור רגיל ונמוך משתנים בין משתמשי קנאביס לאנשים שאינם משתמשים.

במחקר השתתפו 21 משתמשי קנאביס ו-20 מקרי ביקורת אשר השלימו בדיקת חדות ראייה, מבחן רוק ותוצאים מדווחים מטופלים. ספי ניגוד מרחביים וטמפורליים, עקביות תנועה וספים עבור תנועה רדיאלית ו-translational, כמו גם, קצב המצמוץ העיני נאספו על ידי החוקרים.

החוקרים מצאו כי משתמשי קנאביס חווים רגישות מופחתת מרחבית תחת תנאי אור נמוך וספי עקביות תנועה מוגברים תחת כל סוגי האור לעומת אנשים שאינם משתמשים. לא נמצאו הבדלים ברגישות לניגודיות טמפורלית בין שתי הקבוצות. התדירות שימוש בקנאביס נמצא קשור באופן מובהק סטטיסטית והפוך עם רגישות לניגודיות מרחבית וטמפורלית. כמו כן, בקבוצת המשתמשים נמצא קשר בין ספי עקביות תנועה גבוהים יותר עבור תנועה רדיאלית לתדירות השימוש בקנאביס. קצב המצמוץ העיני היה נמוך יותר בקרב משתמשים לעומת אנשים שאינם משתמשים.

מחקר זה מדגים כי שימוש בקנאביס קשור בחסרים בעיבוד ויזואלי בתנאי תאורה ירודים. חסרים אלו ככל הנראה קשורים לחוסר בדופמין. ההשלכות על בטיחות נהיגה תחת תאורה חלשה (בלילה לדוגמא) במשתמשי קנאביס גם כן נידונות במאמר זה.

מקור: 

Mikulskaya, E. and Martin, F.H. (2018) Psychopharmacology. DOI

https://doi.org/10.1007/s00213-018-4944-2

נושאים קשורים:  קנאביס,  ראייה,  תאורה,  ניגודיות,  נהיגה,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
07.08.2018, 03:40

.
רציתי לשאול אתכם עמיתי מה דעתכם על הקנאביס.
האם הוא אכן סם מסוכן והשימוש בו אמור להיות אסור לחלוטין, או שמא האמת עם העדויות הרבים והמחקרים, המראים על היעילות של צמח הקנאביס במגוון במצבים, ובמקרים מסויימים אף יותר מתרופות סטנדרטיות, ורק מכיוון שהעניין פוגע בהכנסותיה של התעשיה הרפואית, שכפי הידוע לנו היא בעלת השפעה רבה ויכולה להטות אפילו את דעתנו הרופאים, והיא זו שדואגת לתעמולה נגד הקנאביס וולמען סיווגו כסם מסוכן שיש לאסור על השימוש בו?