תנועות עיניים

כיצד כאב משפיע על האוריינטציה הויזואלית?

מחקר ניסויי חקר את שינויי תשומת הלב הנגרמים על ידי כאב באמצעות מעקב אחר תנועות עיניים רפלקסיביות, ומצא העדפה לכיוון הגירוי הכואב

20.11.2017, 10:17
עיניים (אילוסטרציה)

לאור הרלוונטיות האבולוציונית הייחודית של כאב, מובן למה תחושה זו מושכת את תשומת הלב באופן אוטומטי. עד כה, העדפה זו בתשומת הלב הוכחה עבור גירויים הקשורים לכאב, אך מעט ידוע על שינויים במיקוד תשומת הלב (attentional focus) לאחר גירוי כואב. מחקר חדש שנערך בגרמניה, והתפרסם בכתב העת Journal of Pain, חקר את השינויים במוקד תשומת הלב אחרי גירוי כואב באמצעות הערכה של תנועות העיניים לכיוון של הגירוי.

במחקר ניסויי, בפני משתתפים בריאים הוצג מסך ריק או תמונת טבע ובמקביל ניתן להם גירוי כואב ביד שמאל או יד ימין. תוך כדי כך החוקרים עקבו אחרי תנועות העיניים של הנבדק.

באופן כללי, הגירוי הכואב הפחית התנהגות חקרנית (exploratory behavior), כפי שבא לידי ביטוי בסקדות (saccades) איטיות ופחות תכופות, בנוסף לפחות אירועים של קיבעון המבט (fixation), אשר היו ממושכות יותר כאשר התרחשו. גירויים כואבים בצד ימין הביאו להעדפה "ימינה" – עלייה בסקדות הראשוניות, ובנוסף עלייה במספר ובמשך פיקסציות המבט לכיוון השדה הימני של המסך. גירוי כואב בצד שמאל, כמו גם היעדר של גירוי כואב, הביא להעדפה "שמאלה" אשר הייתה משמעותית ביותר עבור כיוון הסקדות הראשוניות.

ממצאים אלו תואמים לממצאים במחקרים קודמים אשר בחנו את העדפת תשומת הלב אל עבר אינפורמציה הקשורה לכאב. החוקרים מסכמים גם שממצאי המחקר מדגישים את חשיבותו של מעקב אחרי תנועות עיניים ככלי חשוב בהערכת ההשפעה הלא-רצונית של כאב על תשומת הלב. החוקרים מציינים שיש צורך במחקרים נוספים שיחקרו את הקשר בין שינויים בתנועות העיניים לבין השינויים בקוגניציה ותפיסה הנגרמים על ידי כאב. ייתכן כי הליקויים הקוגניטיביים מהם סובלים חולים עם כאב כרוני תלויים ביכולת זו של גירוי כואב ללכוד את תשומת הלב.

מקור:

Schmidt K, Gamer M, Forkmann K, Bingel U. Pain Affects Visual Orientation: an Eye-Tracking Study. J Pain. 2017.

נושאים קשורים:  תנועות עיניים,  גירוי כואב,  מחקרים
תגובות