חדשות

נתונים חדשים: עלייה של 15% במעבר מבוטחים בין קופות החולים בשנה האחרונה

הנתונים פורסמו על רקע דיון שיתקיים בשבוע הבא בוועדת הבריאות של הכנסת על הגבלת התחרות בין הקופות באמצעות הטלת הגבלות אפשריות על מעבר מבוטחים; "מכבי" היא הקופה היחידה אליה הצטרפו יותר מבוטחים מאשר עזבו אותה, בהמשך למצב דומה בשנה שעברה

תורים בקופות החולים. כותבי הדו"ח מעריכים כי הפערים בבריאות ימשיכו להעמיק בעקבות המלחמה (צילום: "פלאש 90")

על רקע הניסיונות להגביל מעבר מבוטחים בין קופות חולים במטרה לצנן את התחרות בין הקופות, פירסם אתמול (ג') משרד הבריאות דו"ח המסכם את מספר המעברים עד כה השנה בין הקופות.

מהדו"ח עולה, כי עד כה בשנת 2017 התבצעו 189,167 מעברי מבוטחים בין הקופות - כלומר 2.2% מכלל המבוטחים בישראל עברו במהלך השנה מקופה לקופה - עלייה של 0.2% לעומת השנה שעברה (2.0%), ועלייה אבסולוטית של 15% ביחס לאוכלוסיית העוברים ב-2016, שבה התניידו בין הקופות 164,398 מבוטחים.

שיעור הנטישה ב"לאומית" הוא הגבוה ביותר ביחס לשאר הקופות – אף כי מספר הנוטשים אותה ביחס למספר המצטרפים ירד מעט לעומת שנים קודמות

הנתונים מדגימים את המשך מגמת העלייה במעברים בין הקופות, שהחלה בשנת 2011 - השנה הראשונה שבה התאפשר לבצע את הליך המעבר דרך האינטרנט, במקום ההליך הביורוקרטי המסורבל שחייב הגעה לסניף הדואר. עם זאת, הצעת החוק החדשה אותה מקדם ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), עליה דווח השבוע ב"דוקטורס אונלי", מבקשת להחזיר את הגלגל לאחור ולחייב הגעה פיסית לסניף הדואר.

מהדו"ח עולה בבירור כי גם השנה שיעור הנטישה ב"לאומית" הוא הגבוה ביותר ביחס לשאר הקופות – אף כי מספר הנוטשים אותה ביחס למספר המצטרפים ירד מעט לעומת שנים קודמות.

ל"לאומית" הצטרפו השנה כ-32 אלף מבוטחים חדשים ועזבו אותה 45 אלף מבוטחים. בשנה שעברה עזבו את הקופה 44 אלף מבוטחים והצטרפו 23 אלף. 67 אלף מבוטחים עזבו השנה את "כללית" לעומת 64 אלף שהצטרפו אליה. כ-47 אלף מבוטחים עזבו את "מאוחדת" ו-42 אלף הצטרפו אליה. "מכבי" היא גם השנה היחידה מבין 4 הקופות עם מאזן חיובי ביחס בין מצטרפים לעוזבים. הצטרפו לקופה כ-51 אלף מבוטחים, ועזבו אותה 30 אלף מבוטחים. בשנה שעברה הצטרפו כ-46 אלף מבוטחים ו-25 אלף עזבו.

ביום רביעי בשבוע הבא צפוי דיון בוועדת הבריאות של הכנסת שיתמקד בתחרות בין הקופות, שהביאה לכך שמשרד הבריאות נערך לנקוט בצעדים מרחיקי לכת, חרף הביקורת מצד הממונה על ההגבלים העסקיים. התחרות התאפיינה במצבי קיצון של הפעלת מרכזי שירות עם מוקדנים שביקשו להעביר מבוטחים מקופה אחת לאחרת, לעתים באופן אגרסיבי וכן בדיווחים על כך שמאות אלפי שקלים שולמו לרופאים תמורת מעבר עם מבוטחיהם.

בעקבות התחרות, משרד הבריאות מחיה את הרעיון להגביל לתקופה של כמה חודשים מעברי רופאים בין קופה לקופה ברדיוס של 30 ק"מ. רופא המתגורר בעיר מסוימת לא יעבור לקופה אחרת יחד עם המבוטחים המעוניינים שימשיך לטפל בהם. משרד הבריאות אמור לפרסם חוזר מנכ"ל להגבלת פעילות המוקדים. גרסה קודמת של הגבלה זו בוטלה על ידי הרשות להגבלים עסקיים.

נושאים קשורים:  חדשות,  קופות חולים,  מעבר,  אינטרנט,  משרד הבריאות,  ועדת הבריאות של הכנסת,  תחרות
תגובות