חדשות

"איכילוב": רכישת קרניות מארה"ב קיצרה משמעותית את זמן ההמתנה להשתלה

בית החולים מסר כי קיימת כיום "זמינות כמעט מיידית" להשתלת קרנית, בעקבות החלטת ההנהלה לתקצב רכישת עשרות קרניות מארה"ב

ניתוח השתלת קרנית במרכז הרפואי "איכילוב" (צילום: אילוסטרציה)

המרכז הרפואי "איכילוב" הודיע כי ישנה "זמינות כמעט מיידית" להשתלת קרנית בבית החולים, בעקבות החלטת ההנהלה לרכוש קרניות מ"בנקי קרניות" בארה"ב. עד כה עמד זמן ההמתנה להשתלה שכזו על ממוצע של שנה.

בית החולים מסר הבוקר (א'), כי במחצית השנייה של 2016 נרכשו בחו"ל 45 קרניות בעלות של 350 אלף שקל מתקציב בית החולים. עוד נמסר, כי במקביל לרכישה הושגה גם הסכמה של 64 משפחות של נפטרים לתרומת קרנית – עליה של 30% לעומת שנה קודמת. לדברי בית החולים, הוא המוביל בישראל בהשגת הסכמות לתרומת קרניות.

בשבעה החודשים האחרונים של 2016 בוצעו בבית החולים לא פחות מ-76 ניתוחי השתלת קרניות

ד"ר דוד ורסאנו, מנהל יחידת קרנית במערך העיניים ב"איכילוב", אמר: "אנחנו קרובים מאד למצב של זמינות מיידית, כמו בניתוחים אחרים שאינם זקוקים לשתל. כיום, השתלת קרניות באיכילוב הפסיקה להיות פעולה נדירה אלא פרוצדורה יומיומית".

עד לרכישתן של 45 הקרניות לצורך השתלות בחולים ישראלים, 57 חולים המתינו לקרניות להשתלה כתוצאה ממחלות עיניים שונות ואליהם התווספו במהלך שנת 2016 עוד עשרות חולים נוספים.

בשבעה החודשים האחרונים של 2016 בוצעו בבית החולים לא פחות מ-76 ניתוחי השתלת קרניות ובסך הכול, במהלך כל שנת 2016, בוצעו 103 ניתוחים. עם סיום השנה עמדה רשימת ההמתנה על 32 בלבד, רובם חולים מורכבים מאוד שמצבם הבריאותי גם מקשה על קבלת ההחלטה אם הם יכולים לעבור ניתוח.

"הקפיצה הגדולה שחלה בביצועי ההשתלות במחצית השנייה של השנה הקודמת, נובעת קודם כל מהחלטה משותפת של מערך העיניים ושל פרופסור רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי, על רכישת הקרניות לטובת החולים וביטול זמני ההמתנה לניתוח זה. הצלחת המהלך התאפשרה בזכות הקצאת חדרי ניתוח ויצירת זמינות למנתחים על חשבון פעילויות אחרות", הוסיפה פרופסור ענת לבנשטיין, מנהלת מערך העיניים ב"איכילוב".

פרופ' גמזו אמר: "הנהלת בית החולים תמשיך גם בשנת 2017 לרכוש קרניות מחו"ל כדי לשמור את זמן ההמתנה להשתלת קרנית קצר ככל הניתן. הוא עומד כיום על חודשיים בלבד כשמדובר בחולים שאינם מורכבים מאוד". פרופסור גמזו ציין כי את המהלך יזם והוביל עוד כששימש מנכ"ל משרד הבריאות "ואני גאה ליישם אותו בהצלחה יוצאת דופן באיכילוב".

נושאים קשורים:  השתלת קרנית,  פרופ' רוני גמזו,  תרומת איברים,  ניתוח,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות