חדשוות

ועדי הרופאים ב"הדסה" דורשים לקבוע כי ההנהלה "מבזה את פסיקת ביה"ד לעבודה"

הרופאים הגישו בקשה דחופה בעניין לבית הדין לעבודה בירושלים, משום שהנהלת "הדסה" נמנעת מלכנס את הוועד הרפואי, שהיה עד לאחרונה הפורום בו נידונו מינויים, איוש תפקידים חדשים ועוד; הנהלת "הדסה": "מתחייבים לאפשר לרופאים לרפא ולמנהלים לנהל".

הפגנה למען "הדסה", בחודש שעבר (צילום: פלאש 90)
הפגנה למען "הדסה", בשנת 2014 (צילום: פלאש 90)

ועד הרופאים במרכז הרפואי "הדסה" הגיש אתמול (א') לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים בקשה דחופה למתן פסק דין נגד הנהלת בית החולים, בטענה ש"ביזתה את החלטת בית הדין" על ידי סירובה לכנס ולשתף את הוועד בהחלטות על מינויים, איוש תפקידים ועוד.

בבקשה שהוגשה כנגד הנהלת "הדסה" נכתב, כי "חרף קביעות ברורות וחד-משמעיות שניתנו בהחלטה חלוטה של בית הדין האזורי לעבודה ב-22 באוגוסט, כאשר נקבע שעל 'הדסה' להימנע מלפגוע בסמכויות הוועד הרפואי ו/או לקבל החלטות בנושאים המסורים לסמכותו, מסרבת ההנהלה לקיים אחר ההחלטה וגם לכנס את הוועד הרפואי".

עד לאחרונה, הוועד הרפואי היה הפורום שבו התקבלו החלטות על מינויי רופאים, על העלאות בדרגה וכן על תכניות השתלמות מקצועיות, פעולות מחקר, שינויים במחלקות ועוד. הוועד אמור להתכנס אחת לחודש. הוא מורכב מנציגי הרופאים ובראש עומד מנכ"ל "הדסה". לדברי הרופאים, הרכב הוועד מעוגן בחוקת "הדסה" משנת 1954.

הרופאים טוענים בבקשה, כי מאז פסק הדין נמנעת הנהלת "הדסה" "באופן מופגן ומוצהר לכנס את הוועד הרפואי, ומתעלמת מסמכויותיו". "בקשה זו", נכתב במסמך שהוגש לבית הדין, "מוגשת לאחר שפניות מקדימות בעל-פה ובכתב מצד המבקשים (הרופאים) להנהלת 'הדסה', בדרישה שתקיים אחר ההחלטה ותחדל לבזות ולהפר אותה – לא הועילו".

הרופאים טוענים עוד במסמך הבקשה, כי הנהלת הדסה בראשות המנכ"ל פרופסור זאב רוטשטיין שנכנס לתפקידו בפברואר 2016, "נוקטת מאז בצעדים חד צדדיים במטרה לפגוע ולרוקן מתוכן את סמכויות הוועד הרפואי, עד כדי איון שלהן. זאת נעשה על ידי נטילה חסרת סמכות של הסמכויות שמסורות לוועד הרפואי, ובפרט הסמכות לאשר מינויים של מנהלי מחלקות".

העותרים כותבים: "דומה שהדרך היחידה למנוע מ'הדסה' להמשיך בהפרת ההחלטה ולהביא אותה לכיבודה - היא במתן צו ,לפי פקודת בזיון, המופנה כלפי הדסה".

בית הדין התבקש לקבוע מועד לדיון דחוף ובמעמד שני הצדדים כדי לתת את פסק דינו.

בין הסיבות: מינוי מנהל למחלקה פנימית ד'

בין הדוגמאות המובאות בכתב הבקשה, המתייחסות להחלטות שקיבלה הנהלת בית החולים "על דעת עצמה ובחוסר סמכות ואף ללא עריכת מכרז כנדרש" בנושאים המצויים באופן מובהק תחת סמכותו של הוועד הרפואי: מינוי מנהל למחלקה פנימית ד' בהדסה עין כרם (פרופ' צבי פרידלנדר) שנעשה ללא פרסום מכרז, ללא מינוי ועדת תחרות שתמליץ על המועמד המתאים ומבלי לקבל את אישור הוועד הרפואי למינוי.

כמו כן ביצעה הנהלת "הדסה", טוענים הרופאים בבקשה, שינוי בתנאי המכרז לתפקיד מנהל מחלקה כירורגית כללית בבית החולים בעין-כרם, כך שיכלול גם איוש תפקיד של מנהל מחלקה כירורגית כללית בבית החולים של הדסה בהר-הצופים, מבלי להביא את השינוי לדיון ואישור בוועד הרפואי. כמו כן מציינים הרופאים את ביטול מינויים של חברי ועדת האיתור לבחירת מנהל מחלקה כירורגית כללית, שמונו קודם לכן בידי הוועד הרפואי.

הרופאים מדגישים כי גם לאחר הסדר דיוני בנושאים אלו, הנהלת הדסה "המשיכה לבצע צעדים חד-צדדיים נוספים שמטרתם לפגוע ולאיין את סמכויות הוועד הרפואי, וזאת אף תוך הפרה של ההסדר הדיוני. בנוסף, לפגישות ההידברות שנקבעו בין הרופאים להנהלה, הגיעו מטעם הנהלת הדסה נציגים שאינם מעורים בפרטי הסכסוך ואינם מוסמכים לקבל החלטות – ולכן הפגישות הסתיימו ללא תוצאות".

בכתב הבקשה נאמר עוד, כי ב-20 ביולי 2016 הגישו הר"י ו-ועדי הרופאים הודעת דיווח ובקשה דחופה למתן צווי עשה ארעיים וזמניים, לאחר שהדסה, בין היתר, מינתה מנהל מחלקה חדש למחלקה האורולוגית, ועמדה למנות שני מנהלי מחלקה נוספים למחלקות רפואה דחופה וכירורגיה ילדים, מבלי להביא את המינויים לאישור בוועד הרפואי, כנדרש.

בשבוע שעבר (8 בדצמבר) התראיין מנהל "הדסה", פרופסור זאב רוטשטיין, לתוכנית הבוקר עם אסף ליברמן בגל"צ, ובראיון התייחס לעניין ואמר, "בעוד שאני מסכים עם הרופאים על מהות הסכסוך, אני לא מסכים עם פסיקת בית המשפט". הרופאים שהביאו את הדוגמא הזאת בבקשתם טוענים כי "חומרת הדברים מדברת בעד עצמה" וכי מדובר למעשה גם בהודאת בעל דין מפורשת של הנהלת "הדסה", בכך שהיא נמנעת במכוון מלכנס את הוועד הרפואי ולאפשר לו להפעיל את סמכויותיו - וזאת בניגוד גמור להחלטת בית הדין.

הנהלת "הדסה": לתת לרופאים לרפא ולמנהלים לנהל

הנהלת "הדסה" מסרה בתגובה לעתירה: "ההנהלה החדשה נחושה לנהל את 'הדסה' ולהובילה ליציבות כלכלית ומובילות רפואית. במשך עשרת החדשים האחרונים עברה 'הדסה' שינוי ניכר, ביטול מוחלט של שר״פ הבוקר והרפואה הדחופה, הצטיידות מסיבית בטכנולוגיה חדשנית ועבודה מסורה ואיכותית סביב השעון תוך מתן שירותים רפואיים לציבור שחזר להאמין בהדסה החדשה וברופאיה המעולים, וחזר לבית החולים במספרים גדולים תוך מציאת מענה מהיר ואיכותי.

"הנהלת הדסה מחויבת לציבור ולעובדים הנפלאים של המרכז הרפואי  ולא תיתן לוועד הרופאים שהוא שארית הדסה הישנה, להרוס הישגים אלה ולהסיג את הדסה לאחור. הנהלת הדסה מתחייבת לאפשר לרופאים לרפא ולמנהלים לנהל".

נושאים קשורים:  חדשוות,  המרכז הרפואי "הדסה",  ועדי רופאים,  סכסוך,  בית הדין לעבודה,  ביזוי בית המשפט,  מינויים
תגובות
אנונימי/ת
12.12.2016, 18:59

תתרגלו, בקרוב תהפכו ל"הדסאים יקרים"