חדשות

"שערי צדק": ניתוח ראשון מסוגו להשתלת מוטות מתארכים מגנטית לטיפול בעקמת

לדברי בית החולים, הניתוח בוצע בשבוע שעבר בילדה בת 9 שסובלת מנוירו-פיברומטוזיס, ושאחד מהגידולים כתוצאה מהמחלה גרם לה לעקמת; המוטות מתארכים באמצעות מגנט, ללא צורך בניתוחים נוספים

ניתוח ב"שערי צדק". צילום: דוברות בית החולים

המרכז הרפואי "שערי צדק" הודיע בשבוע שעבר, כי ביצע ניתוח ראשון מסוגו להשתלת מוטות מתארכים מגנטיים בעמוד השדרה כטיפול בעקמת. את הניתוח עברה בשבוע שעבר ילדה בת 9, הסובלת ממחלת נוירו-פיברומטוזיס, הגורמת להתפתחות גידולים במקומות שונים בגוף. אחד מגידולים אלו נמצא בבית החזה, וגרם לה לעקמת של עמוד השדרה.

ניתוח ראשון להסרת הגידול נעשה בשיטה הזעיר-פולשנית UNIPORTAL VATS בעזרת חתך בודד (4-3 סנטימטרים בלבד), ובוצע על ידי ד"ר דני פינק, מנהל היחידה לכירורגית חזה ב"שערי צדק". הילדה נזקקה לאחר מכן לניתוח שני, שבו בוצעה השתלת המוטות המגנטיים המתארכים לטיפול בעקמת.

"הטיפול החדשני מאפשר טיפול בעקמת תוך המשך צמיחה של עמוד השדרה ולכן מתאים לילדים צעירים לפני גיל ההתבגרות"

ד"ר הראל ארזי, הרופא המטפל בילדה ומנהל שירות עמוד שדרה ילדים במרכז הרפואי הירושלמי, ציין: "הטיפול החדשני מאפשר טיפול בעקמת תוך המשך צמיחה של עמוד השדרה ולכן מתאים לילדים צעירים לפני גיל ההתבגרות. בעבר, ילדים כאלה טופלו במוטות מתארכים שהצריכו ניתוח חוזר אחת לשישה חודשים".

בשיטה החדשה, מגנט חיצוני מאפשר הארכה של המוטות במידת דיוק של 0.1 מילימטר. ההארכה נעשית במסגרת ביקור רגיל במרפאה, אחת לחודשיים, איננה כרוכה בכאבים ולא דורשת טשטוש או הרדמה. השיטה מאפשרת תיקון של העקמת עם המשך צמיחה תקין של עמוד השדרה. בסיום תקופת הצמיחה, מבוצע בניתוח נוסף קיבוע סופי של עמוד השדרה.

ניתוח הילדה בת ה-9 בוצע בסיוע ניווט רובוטי ונמשך כארבע שעות. בית החולים הודיע, כי "המטופלת שוחררה לביתה לאחר חמישה ימים בלבד, ללא סיבוכים ובמצב טוב".

הסיבה לעקמת, ברוב המטופלים, אמר ד"ר ארזי, אינה ידועה, ובדרך כלל הם מאובחנים סביב תקופת ההתחלה של גיל ההתבגרות. רובם הגדול לא יזדקק לטיפול כלל, ורוב המטופלים שאכן זקוקים לטיפול בעקמת הן בנות. חלקם מטופל בשיטות לא ניתוחיות כגון מחוך. טיפול ניתוחי לתיקון העקמת וקיבוע של עמוד השדרה מבוצע לרוב לקראת סוף תקופת הצמיחה של עמוד השדרה ולכן לא מקטין משמעותית את הגובה של המטופל.

לדברי הרופאים, השיטה החדשה מתאימה לטיפול בסובלים מעקמת בגיל צעיר יותר, שזקוקים לניתוח שיאפשר המשך גדילה תקין.

צוות שירות עמוד שדרה בילדים ב"שערי צדק" משתתף עתה בניסוי קליני במשתל חדש בשם אפיפיקס (Apifix), המתאים לעקמות בינוניות ומעלה, הדורשות טיפול אך לא מצדיקות ניתוח גדול לקיבוע עמוד השדרה. הוא מתאים גם למטופלים שאינם יכולים לסבול את הטיפול במחוך.

נושאים קשורים:  חדשות,  עקמת,  ניתוח,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  ד"ר הראל ארזי,  ד"ר דני פינק
תגובות