חדשות

יו"ר הר"י: "נילחם נגד כל גזירה שמטרתה פגיעה ברופאים; ניאבק בכל האמצעים"

יומיים אחרי שהודיע על הכוונה לאסור על מנהלי מחלקות שימונו בעתיד לעבוד בפרקטיקה פרטית, אומר שר הבריאות יעקב ליצמן: "לא אעשה כלום בכוח ולא בחקיקה; אנחנו רק בודקים אפשרות"; יו"ר הר"י מזהיר מצעדים נוספים שמשרדי הבריאות והאוצר מתכננים במסגרת חוק ההסדרים הבא

ד"ר ליאוניד אידלמן (צילום: פלאש 90)

יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, הודיע במכתב ששלח לרופאים חברי הארגון כי ההסתדרות הרפואית "תילחם נגד כל גזירה" על ציבור הרופאים, והאשים את משרד האוצר באווירת "עליהום" על הרופאים, ובהדחתם מעמדות השפעה במטרה להימנע מהשקעה הנדרשת בבריאות. לדבריו, עמדת האוצר היא ש"הרופאים אחראים לגידול בהוצאה על הבריאות, ולכן יש להעלות אותם על המוקד".

המכתב החריף נשלח בתגובה להודעה המשותפת של משרדי האוצר והבריאות בתחילת השבוע (יום ב'), כי יש כוונה לאסור על מנהלי מחלקות חדשים שימונות בעתיד לעבוד בפרקטיקה פרטית, ולחייבם לעבוד במודל "פולטיימר" במערכת הציבורית.

"בכוונת משרדי האוצר והבריאות לפגוע במנהלי מחלקות בבתי החולים וכן להגביל את שכר הרופאים בקהילה", קבע ד"ר אידלמן במכתבו, "מטרתם של שני אלו היא ליצור חיץ בין קבוצות שונות של רופאים, לעשות 'הפרד ומשול' ולפגוע ביכולתן של קבוצות גדולות בתוכנו לתת רפואה מיטבית, זמינה ונגישה".

שר הבריאות יעקב ליצמן ניסה לרכך שלשום (יום ג') את השלכות האיסור עליו הודיע שלשום, ואמר כי "איסור עבודה פרטית של מנהלי המחלקות ייעשה בהידברות בלבד ולא יחול על המנהלים הנוכחיים". לדברי השר בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת, "הכל ייעשה בתיאום עם הרופאים. לא אעשה כלום בכוח ולא בחקיקה. אנחנו רק בודקים אפשרות. בכל מקרה זה לא יחול על המנהלים הקיימים".

יו"ר הר"י: "משרדי האוצר והבריאות לא בוחלים באמצעים כדי לקעקע את תפיסת הרופא בעיני הציבור, לפגוע ביחס של המטופלים... ולהדיח רופאים מעמדות השפעה"

יו"ר הר"י כתב, כי משרדי האוצר והבריאות אינם מתכוונים להסתפק בהגבלה זו. "זוהי סנונית ראשונה בלבד, המסמלת את בואו של החורף האמתי הצפוי למערכת הבריאות", כותב ד"ר אידלמן, "על פי המידע שקיבלנו, בחוק ההסדרים במסגרת התקציב 2018-2017 מתוכננים הצעדים הבאים:
1. תיקון תקנות התאגידים.
2. סנקציות לבתי החולים שיחרגו מתקציבם ותימרוץ לעמידה ביעדים פיננסיים.
3. תמיכות קופות החולים בסל התרופות (כ-800 מיליון שקל).
4. סנקציות לקופות שיחרגו מתקציבן ותימרוץ לעמידה ביעדים פיננסיים.
5. הגבלת רופאים פרטיים (מדובר בצעדים חדשים בנוסף לאלו שכבר פורסמו).
6. הקמת מערך פיקוח על בתי החולים – דרישות למידע, מיסוד מאגרי מידע, הגדרת כללי רישום ומיסוד התמיכות.
7. תמרוץ הקופות בעניין גמלת סיעוד.
8. פתיחה חלקית של הסכמי הבחירה.
9. הגבלת שכר הרופאים בקהילה".

לדברי יו"ר הר"י, "אנו עדים למצב שבו האוצר מסתכל על מערכת הבריאות דרך החור שבגרוש בלבד, ומתמקד בצמצום הפעילות במערכת, בעיקר באמצעות פגיעה ברופאים. מטרתם היא להעביר מסר קשה וברור: הרופאים אחראים לגידול בהוצאה על הבריאות, ולכן יש להעלות אותם על המוקד".

עוד מוסיף ד"ר אידלמן: "כרופאים אנו עובדים מסביב לשעון כדי לטפל בחולים ולהיאבק למענם. אנו שולחים מטופלים לבדיקות, מתעקשים על שיפור הנגישות והזמינות של הטיפול הרפואי ונלחמים על הכנסת טכנולוגיות ותרופות חדשות לטובת כל אדם במדינה. אך היות שהשקעה אמתית ומאסיבית במערכת הבריאות איננה על סדר יומו של משרד האוצר, נמצא פתרון קסם ל'בעיית הרופאים': גרימת חבלה חמורה בתדמית הרופא, שיימינג שיטתי נגדנו ופגיעה בתנאי העבודה.

"כדי להשיג את מטרותיהם, משרדי האוצר והבריאות לא בוחלים באמצעים כדי לקעקע את תפיסת הרופא בעיני הציבור, לפגוע ביחס של המטופלים כלפי הרופאים ולהדיח רופאים מעמדות השפעה וקבלת החלטות. והכל כדי להימנע מההשקעה הנדרשת בבריאות".

"אנו מבהירים בצורה שאיננה משתמעת לשתי פנים", הדגיש ד"ר אידלמן, "הר"י תילחם נגד כל גזירה שמטרתה פגיעה ברופא וריסון ההשקעה בבריאות. נדגיש כי תנאי עבודת הרופאים, לרבות של מנהלי מחלקות ושל רופאים בקהילה מעוגנים בהסכמים קיבוציים שנחתמו עם הר"י. כל ניסיון של הממשלה להפר אותם ייתקל בהתנגדות עזה בכל אמצעי העומד לרשותנו.

"אנו גם רואים בחומרה את הכוונה להשתמש בחוק ההסדרים במטרה לאיים עלינו ולקעקע הסכמים קיבוציים כדי לפגוע בתנאי העבודה של רופאים. יש בכוונה זאת כדי לערער על עקרונות היסוד של יחסי העבודה במדינה – ועל כך לא נשתוק, אף לא לרגע.

"אנו נחושים להיאבק בכל האמצעים העומדים לרשותנו. היום בדיון בכנסת, לאחר דרישתי להפסיק את ה'עליהום' על הרופאים ולא להציג את הרופאים כאשמים בכל הבעיות של מערכת הבריאות, השיב מנכ"ל משרד הבריאות שהוא מסכים שאי אפשר להתקדם על-ידי הטלת אשמה על הרופאים העובדים במערכת שנבנתה על-ידי הממשלה כפי שנבנתה". מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר בדיון: "אם נעשה עליהם 'עליהום ציבורי' ונאמר שהם רודפי בצע, לא נצליח. הם עובדים במסגרת הכללים שאנחנו קבענו, וכעת אנחנו רוצים לשנות".

יו"ר הר"י הוסיף במכתבו: "שר הבריאות, מצדו, אישר שיש צורך בקיום משא ומתן עם הר"י בנוגע לפרקטיקה הפרטית של מנהלי המחלקות, ואף נציג אגף התקציבים במשרד האוצר הציע להוציא הודעה שבה תודגש ההכרה בעבודתם החשובה של הרופאים. אנו נעקוב אחר המעשים בפועל אשר מתבקשים לאור ההצהרות הללו ונמשיך לעדכן את הרופאים אודות המאבק בגזירות החדשות".

נושאים קשורים:  חדשות,  יו"ר הר"י,  רפואה פרטית,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  מאבק,  הסכם קיבוצי,  מנהלי מחלקות,  מכתב,  המאבק בחוק ההסדרים,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות

אני קורא ולא מאמין. מישהו שיגיד לי שאנו הרופאים שפויים. האם יעלה על הדעת שאיזה משרד ממשלתי יתכנן "עליהום" כנגד עובדי חברת חשמל, כנגד עובדי הנמלים, כנגד עובדי נמל תעופה וההסתדרות לא תקום על הרגליים ותאיים בשביתה עד שאותו משרד ממשלתי והממונה עליו ירדו על רגליהם לבקש מחילה??? מה קורה כאן?? היגענו לשפל המדרגה ביחס של האוצר ומשרד הבריאות כלפי הרופאים וזה מעיד על מעמד הרופא שנשחק מאז השביתה של 2011. הרופאים כבר לא נספרים וכל ההחלטות הן פוליטיות ומעל לראשם של הרופאים. במה כשלנו?? (1) הסברה. אין לנו יחסי ציבור טובים וכידוע חייבים משרד יחסי ציבור מהמעלה הראשונה. (2) הר"י נחלש עקב מאבקים פנימיים והפוליטיקאים מנצלים את המאבק שבין הר"י לאר"ם וכד'. חייבים לאחד כוחות ולצאת למאבק אקטיבי על דמותה של הרפואה. חייבים להסביר שהרופאים לא אשמים בהתיקרויות ובכך שהחולים ממתינים שעות בתור במיון ולניתוחים. על הר"י לצאת לתקשורת ולאמר את האמת לציבור: האשם הוא לא אחר מאשר משרד הבריאות והאוצר: הבטיחו לנו 1,000 תקנים בשביתה של 2011 ומתברר שרימו אותנו. גם את 500 תיקני המתמחים רימו ונתנו עד היום 91 מתמחים (לפי דיווח של מ"מ מנכ"ל משרד הבריאות בעדותו בוועדת העבודה והרווחה והבריאות בדיון על המתמחים מלפני כחודש). (3) אין מנוס- יש לאיים על שביתה של רופאים עד אשר ישנו את רוע הגזירה. הרופאים אינם שק חבטה של המערכת הפוליטית וחייבים להציל את כבודה. חייבים להפסיק את המלחמה נגד זכותו הבסיסית של רופא מומחה להשתכר כרצונו. זו מדינה חופשית. ואם רוצים להגביל את שכר הרופא הפרטי, שיעשו כך גם לעורכי הדין, לדיינים, שופטים, רופאי שיניים, מתווכי דירות, טייסים, עורכי עיתונים, שדרני רדיו וטלביזיה, ועוד. כל עוד עושים זאת רק לרופאים יש לזה שם במשפט העיברי: אפליה. וזה לא יעמוד בפני בית משפט עליון. אז עלינו לפעול במרץ ולא להיות פסיביים. מספיק הרמיסה שלנו. עד מתי????

אנונימי/ת
21.07.2016, 21:31

מילים כדורבנות!
אני איתך!

לצערי מסכימה עם כול מילה ועוד .

29.07.2016, 22:54

מסכים עם כל מילה !

23.07.2016, 16:47

הצעה הוגנת של משרד הבריאות והאוצר.
היעלה על הדעת ששופט יעבוד אחרי הצהריים כעורך דין.שרואה חשבון במס הכנסה יתן שרות אחרי הצהרים למטופלים מהבוקר.
רופא המעונין לעבוד באופן פרטי וזו זכותו המלאה שלא יהיה מנהל מחלקה

אנונימי/ת
25.07.2016, 20:23

הערה מצוינת שמשקפת חוסר הבנה מוחלט של הרפואה בישראל.
חוסר ברופאים ובתקנים מחד ועבודה במשמרת נוספת אחה״צ ובערב מכפילה ומשלשת את הכח הרפואי ובכך מחפה על קריסת מערכות טוטלית. לא כך הוא המצב בבתי המשפט ולא כך הוא המצב ברו״ח ברשות המיסים. אני רוצה לראות שופטים עובדים 16-18 שעות רצוף כדי לעמוד בזמני שפיטה.
לא קיים בעולם החופשי איסור על רופא לעבוד ברפואה פרטית אלא באם מרוויח בבי״ח ציבורי אקדמי סכום השווה בערכו ליכולתו להשתכרות במגזר הפרטי.
שופט באם יעבוד אחה״צ כעו״ד....למי יועיל. ופה יש גם ניגוד אינטרסים ברור מה שאין כן ברפואה הפרטית אשר ברב רובה נעשית ע״י רופאים מיקצועי ים וערכיים. השחרת פניהם של הרופאים אינה אלא קנאה וצרות עין.
רופאים סוררים הם מיעוט שבמיעוט ופחות באחוזים מראשי ממשלה שסרחו מנשיאים שרים שפשעו. אבל רופאים קל להשמיץ.
אל לנו להיכנע להרס הרפואה בישראל ארצי נו היקרה. כסף לא יוזרם למערכת הבריאות והרגולציה תכניס בינוניות לכל חלקה אפשרית

אנונימי/ת
24.07.2016, 09:21

אפשר לנסות לצעוד רעבים לירושלים. עבד מצוין פעם קודמת.

אנונימי/ת
25.07.2016, 05:13

אידלמן הגיע הזמן. לשביתה. עצומה חמסחררת. בלי נערי אוצר או מו"מ או אום.
כמנהיג עכשיו תורך לפעול ולהנהיג.
אלפי רופאים איתך, רק תתחיל.
זה יהיה כואב, אבל זה הכרחי.

אנונימי/ת
08.08.2016, 00:47

ד"ר אידלמן, עכשיו אתה מתעורר??
רק כשמלחכי פנכתך נפגעים?

חולים מחכים במיון שלוש שעות לבדיקת רופא!
מחכים שש שעות במחלקה פנימית לקבלה רפואית!
מחכים שנה וחודשיים לניתוח במערכת הציבורית!
מומחים צעירים מחכים לתקן במערכת במשך חודשים ואף שנים, במערכת שמשוועת לרופאים, ואין קול ואין עונה!
מתמחים מותקפים חדשות לבקרים בבית החולים בגלל העומס!
מתמחים מסכנים את חייהם על הכביש אחרי תורנויות של 26 שעות!
מתמחים ומומחים צעירים נדרשים לעבוד בצורה שמפרה את זכויותיהם הבסיסיות, אפילו מעבר להיתר (המגוחך!) של בית הדין לעבודה מ- 2014!
ללא הפסקות לשתייה, לאוכל לשירותים!

כל אלה לא מעניינך?
מה כן?
רק כאשר הפגיעה היא בכמה עשרות בודדות של מנהלים בכירים?

עד מתי תמכור את ציבור הרופאים הצעירים בעבור נזיד עדשים לך ולגוורדיה הקרובה שלך? עד מתי תנצל, תסכסך, תפלג אך ורק כדי לבצר את שלטון היחיד שלך, מתוקפן של תקנות עותמאניות מלפני 80 שנה?

אנונימי/ת
08.08.2016, 09:37

רק לגבי התמונה. בהתחלה באשכרה חשבתי ששמו תמונה של פוטין. ברוכים הבאים לרוסיה הקטנה בישראל והתוצאה מתמחים במשך 26 שעות.

אנונימי/ת
08.08.2016, 17:39

מעניין לגלות אלו הפרות נוספות של הסכם 2011 היו, כל אחת מהן כשלעצמה מספיקה כדי לשבור את הכלים:
1. ב- 2011 הובטח קיצור תורנויות ל- 20 שעות במיון ונשים עד לאוגוסט 2012. הדבר חתום קבל עט, דיו ונייר ע"י ד"ר אידלמן. לא פיילוט. קיצור תורנויות בפועל עליו חתמה הר"י! לא קרה. לא נאכף. לא הוכרז כל סכסוך.
2. ב- 2011 הובטחו 50 תקנים יעודיים לביצוע פיילוט לקיצור תורנויות במחלקות פנימיות עד אוגוסט 2012. לא קרה.
3. לפי ההסכם, מספר התורנויות המקסימלי אליו יש לשאוף הוא לא יותר מ-6 בחודש, אך במציאות במקומות רבים עושים יותר תורנויות באופן שבשגרה. הר"י שותקת.
4. הקפדה על 24 שעות תורנות + שעתיים העברת משמרת ולא מעבר לכך: מופר ביד גסה במקומות רבים. כל הנתונים נמצאים בידי המעבידים. כלום לא נעשה.
5. הוספת כל התקנים (המעטים יש לציין) שניתנו ב- 2011 ווידוא של איושם בפועל. הר"י עתרו לבית הדין. לא הכריזו על סכסוך עבודה בנושא (אלא רק כחלק מהסכסוך הנוכחי, ורק לאחר פרוץ המאבק של מרשם הדורש עוד תקנים).
6. תשלום על תורנות שביעית ומעלה - עדיין לא נאכף במלואו.
7. תשלום עבור שעות נוספות בהתאם לשעון הנוכחות שהאוצר כפה על הרופאים- יש שעון, אבל אין אכיפה של מעסיקים שלא משלמים שעות נוספות למתמחים. ויש הרבה כאלו.
8. הסעות אחרי תורנות- מתמחים רבים נרדמים על ההגה כדבר שבשגרה. מהווים סכנה לעצמם ולסביבה. בהסכם הוכנס סעיף המציע למתמחים להצטרף להסעות של האחיות. לא יכול להתקיים, כמובן.
9. הגנה מפני אלימות- מתמחים רבים סובלים מאלימות מילולית ופיזית במקום עבודתם. זוהי עילה לשבירת כלים.

מעניין יותר, לראות- על מה הר"י כן נלחמים. מוצדק ככל שהמאבק הזה יהיה (והוא אכן מוצדק!), אי אפשר שלא לתהות מי היושבים במרומי ארגון עובדים שאמור לייצג את כל עובדיו, עבור מי הם עובדים, ועבור מי לא.
אבסורדי ומכעיס בעיני שהר"י יגרמו למתמחים לשבות למען קידום פרנסתם של מנהלי המחלקות שלהם, אבל לא למען האינטרסים שלהם עצמם.