• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ועדת הבריאות אישרה התקנות להפחתת חומרי הדברה במזון ובתוצרת חקלאית

הטוקסיקולוגית הראשית במשרד הבריאות הסבירה, כי איסור חמור יותר על שימוש בחומרי הדברה בפירות וירקות מסוימים יפגע בצריכתם: "אנחנו מעוניינים שכמות הפירות והירקות תהיה גדולה ותיראה טוב, על מנת לעודד את צריכתם"; כמה מחברי הכנסת מחו כי הרמות המותרות של זרחנים אורגניים עדיין גבוהות לעומת אירופה

ירקות ופירות בשוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: אילוסטרציה)

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה אתמול (ג') תקנות שהגישו שרי הבריאות והחקלאות, לפיהן יופחתו הרמות המותרות של חומרי הדברה במזון ובתוצרת חקלאית.

במסגרת התקנות החדשות, 16 חומרים ובהם אנדוסולפן נאסרו לחלוטין לשימוש, וב-20 חומרים נוספים, כמו זרחנים אורגניים, צומצם השימוש באופן משמעותי. במקביל, אושרו חומרים חליפיים הנחשבים ידידותיים יותר לאדם ולסביבה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, הודיע בתום הדיון: "למרות אישור התקנות, נקיים דיון נוסף בנושא הזה בתוך שלושה חודשים ובו יציגו המשרדים הרלבנטיים תכנית להפחתה משמעותית יותר של הזרחנים האורגנים. אין ספק שלא ניתן לבטל כליל את השימוש בחומרי הדברה, ויש לפעול בהתאם לתנאי האקלים והקרקע בישראל, אולם הוועדה תפקח ותעקוב אחר עדכון התקנות".

"אדם, טבע ודין": "בכל העולם מתעדכנות התקנות כמעט מדי יום. כאן לוקח זמן רב. אפשר לגדל משמשים ואפרסקים גם בלי זרחנים אורגניים"

בדיון אמרה שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן, כי תתמוך באישור התקנות, אולם מחתה על המשך התרה חלקית של השימוש בזרחנים אורגניים. היא קראה להחמיר עוד יותר בתקנות, לפי הסטנדרטים החמורים ביותר הנהוגים בארה"ב ובאירופה.

"האגס והבצל, לדוגמה, סופגים חומרי הדברה בכמות גדולה באופן משמעותי. לבצל הירוק מותר שימוש באזוקסיסטרובין ברמות של 15 חלקים ל-1 מיליון, לעומת אבטיח שמקבל 0.01. לאגס מאושרות רמות גבוהות פי 20 של אזוציקלוטין לעומת עגבנייה. גם עשבי התיבול כמו עירית ושמיר סופגים כמויות חומרים גבוהות באופן משמעותי. לא אכפת לי שיהיו פחות אגסים או שייראו פחות טוב, העיקר שבריאות הציבור תישמר", אמרה.

הטוקסיקולוגית הראשית במשרד הבריאות, ד"ר תמר ברמן, אמרה: "אנחנו מעוניינים שכמות הפירות והירקות תהיה גדולה ותיראה טוב, על מנת לעודד את צריכתם למען בריאות הציבור".

הממונה על הפיקוח על תכשירי ההדברה במשרד החקלאות, אטל שפרוט, אמרה: "גם בארה"ב ובאירופה מותר שימוש חלקי בזרחנים אורגניים. עשינו הערכת סיכונים מחודשת, עקבנו אחר הנהוג בעולם וצמצמנו את השימוש".

נציג האיחוד החקלאי, ירון סולומון, אמר, כי "עברנו כברת דרך ארוכה במציאת תחליפים לחומרים המסוכנים. אלה התקנות הכי מחמירות שיש, קשה לנו איתן, אבל אנחנו יודעים שהן טובות לכולם".

ראש תחום כימיקלים ובריאות בעמותת "אדם טבע ודין", שרית כספי אורון, קבלה כי "בכל העולם מתעדכנות התקנות כמעט מדי יום. כאן לוקח זמן רב. אפשר לגדל משמשים ואפרסקים גם בלי זרחנים אורגניים". היא קראה להגברת השקיפות בפעילות הוועדה הבין-משרדית לנושא חומרי ההדברה בשאריות מזון.

לדיווח באתר הכנסת על הדיון לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  חומרי הדברה,  זרחנים אורגניים,  ועדת הבריאות של הכנסת,  משרד הבריאות,  אנדוסולפן
תגובות