חדשות

בג"צ השעה את צו המעצר המינהלי נגד שובת הרעב; "ברזילי": נגרם לו נזק מוחי

בדיקת MRI שעבר העציר המינהלי הביטחוני מוחמד עלאן לאחר שהפגין בלבול מצאה נזק מוחי; ד"ר חזי לוי, מנהל בית החולים "ברזילי" בו הוא מאושפז, מסר כי "לא ברור כרגע אם הנזק הוא בלתי הפיך"; שופטי בג"צ קבעו כי בשל מצבו, צו המעצר המינהלי נגדו מושעה והוא יישאר באשפוז

דיון בבית המשפט העליון (צילום: פלאש 90)

בג"צ החליט לבטל באופן זמני את צו המעצר המינהלי נגד מוחמד עלאן, לאחר ששביתת רעב בת חודשיים בה נקט הובילה לנזק מוחי, כפי שדיווח אתמול (ד') לבית המשפט בית החולים "ברזילי", בו הוא מאושפז. לא ידוע בשלב זה אם הנזק המוחי זמני או קבוע.

"הוא לא מהווה סכנה בשל מצבו הרפואי וגם כך צו המעצר אינו פעיל כעת", כתב השופט אליקים רובינשטיין, שעמד בראש ההרכב, לצד השופטים ניל הנדל וחנן מלצר. "בני משפחתו ומקורביו יוכלו לבקרו שלא כעצור, בכפוף להנחיות הרפואיות הרגילות לעניין ביקור חולים".

מבית החולים נמסר אמש, כי בעקבות פסק הדין שנמסר למשפחתו של עלאן, וגם לו - הוא מפסיק את שביתת הרעב ובהדרגה יוזן כרגיל במהלך הטיפול שיקבל בימים הקרובים.

מוקדם יותר אתמול (ד') עבר עלאן בדיקת MRI. בית החולים "ברזילי" מסר, כי "הוא בהכרה, איננו מונשם, מקבל טיפול בנוזלים ותרופות חיוניות לתמיכה בתפקוד מערכות גופו, אך חלה היום הפרעה בקשר שלו עם הסביבה והוא מפגין בלבול". מאוחר יותר מסר "קול ישראל" כי הבדיקה העלתה ש"נגרם לעלאן נזק מוחי מסוים אבל לא ברור כרגע אם הוא בלתי הפיך".

מנהל "ברזילי" ד"ר חזי לוי מסר לתקשורת, כי ה-MRI שנערך בארבע אחר הצהריים העלה, כי "נגרם נזק בחלק מסוים של המוח, ככל הנראה עקב מחסור בוויטמינים. עדיין לא ברור אם הוא הפיך או לא, וכן מה משמעותו, ואם וכמה זמן יידרש לו להחלים באופן מלא או חלקי".

פרקליטות המדינה מסרה כי אם שביתת הרעב של עלאן אכן גרמה לו לנזק מוחי - הוא ישוחרר מייד ולא בנובמבר, כפי שדרשה

ד"ר לוי מסר, כי "הנזקים האפשריים הם בספקטרום רחב ויידרש עוד זמן ובדיקות נוספות כדי להעריך זאת". תוצאות הבדיקה נשלחו לבג"צ, לדיון בעניינו של עלאן, שהפעם נערך בדלתיים סגורות והסתיים רק אמש בערב. במהלך הדיון הוצג לשופטים גם דו"ח ביטחוני העוסק בעציר.

בדיון מסר נציג בית החולים "ברזילי", ד"ר דניאל יעקבסון, כי נראה שראייתו של עלאן תחזור אליו בתוך שבוע וכי הקושי בדיבור והניתוק מהסביבה יימשכו כנראה כמה שבועות ומוקדם עדיין לומר מתי ייעלמו. ההערכה היא, שאזור קטן במוח נפגע עקב מחסור בויטמין, כנראה B1.

עוד לפני כן הובעה נכונות מצד נציגת פרקליטות המדינה לשחרר את העציר ב-3 בנובמבר, כאשר יפוג תוקף הצו המנהלי נגדו ותמלא שנה למעצרו. עורכי הדין המייצגים אותו הגיבו על כך ומסרו שההצעה הזאת הושמעה לעלאן אך הוא לא הגיב לה. על-פי גרסה אחרת – הוא סירב ודרש שחרור מיידי.

במהלך הדיון, כשעורכת הדין המייצגת את העציר אמרה כי המעצר גרם לו לנזק המוחי, התערב השופט מלצר ואמר: "זה לא כתוצאה מהמעצר. זה כתוצאה משביתת הרעב שהוא נטל על עצמו".

בעקבות הודעת "ברזילי" על ההרעה במצבו, תיקנה כעבור זמן מה נציגת המדינה את הודעתה לבג"צ ומסרה כי אם יתברר ששביתת הרעב של עלאן, שנמשכה עד כה 64 ימים, גרמה לו נזק מוחי בלתי הפיך - הוא ישוחרר מיידית, אך התנתה זאת שוב בתוצאות הבדיקה.

שופטי בג"צ קבעו, כי אם יתברר שהנזק המוחי שנגרם לעלאן הוא בלתי הפיך, אזי הצו המנהלי יבוטל לחלוטין. נקבע גם, כי אם ישתפר מצבו ואם יבקש לעבור לבית חולים אחר או יפנה לרשויות, או שיתעורר קשיים ואי-הסכמה לגבי הטיפול, ניתן יהיה לקיים שוב דיון בבית המשפט.

שלשום התעורר עלאן אחרי שהיה מורדם ומונשם 4 ימים, ואז הודיע לסובבים אותו, כפי שמסרו עורכי דינו, כי ימשיך בשביתת הרעב וכי הוא מסרב להצעת המדינה להשתחרר מיידית ולעזוב את ישראל ל-4 שנים. בשבוע שעבר, לאחר שהועבר מ"סורוקה" ל"ברזילי" הוא איבד את הכרתו והחל לסבול מפרכוסים והזיות. בעקבות זאת, החל הצוות הרפואי ב"ברזילי" בפעולות החייאה ובהנשמתו - לראשונה מאז אשפוזו.

עלאן נעצר ב-4 בנובמבר 2014 ופתח בשביתת הרעב שלו ב-18 ביוני 2015. הוא חשוד בהשתייכות לארגון הג'יהאד האסלמי ובפעילות ביטחונית שפרטיה לא נחשפו. החוק בנושא ההזנה בכפייה אושר בכנסת בחודש שעבר ברוב של 46 תומכים מול 40 מתנגדים. לפי החוק, הנקרא "מניעת נזקי שביתת הרעב", המדינה תוכל להזין עצירים שובתי רעב שנשקפת להם סכנת חיים, גם אם הם אינם מסכימים לכך. על החוק נמתחה ביקורת נרחבת ונטען כי הוא נוגד את האתיקה הרפואית. בין המתנגדים גם הר"י.

נושאים קשורים:  חדשות,  שביתת רעב,  מוחמד עלאן,  המרכז הרפואי "ברזילי",  ד"ר חזי לוי,  בג"צ
תגובות