חדות ראייה

קשיי ראייה משפיעים על מהירות ועל יציבות ההליכה בקשישים

מחקר שנערך בקוריאה מצא, כי כי נשים עם קשיי ראייה הלכו לאט יותר ובחוסר יציבות בהשוואה לנשים עם ראייה חדה

הליכה בקרב מבוגרים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה נערך במטרה לחקור את ההשפעות של חדות ראייה טובה בהשוואה לחדות ראייה נמוכה בשתי העיניים, מהירות ההליכה ותאוצה של מרכז המסה (center of mass acceleration – COMA) על קשישים, תחת תנאים מסוימים, ביניהם מכשולים במסלול ההליכה עם שינויים בתחושתיות של כפות הרגליים.

19 נשים קוריאניות המתגוררות בקהילה גויסו למחקר זה. לתשע מהן היתה חדות ראייה נמוכה בשתי העיניים (השווה או נמוכה מ-0.4 logMAR [יlogarithm of the minimum angle of resolution]), ולעשר מהן חדות ראייה גבוהה (השווה או גבוהה מ-0.3 logMAR).

המשתתפות חוברו למד-תאוצה (accelerometer) בחוליה L3 והתבקשו לצעוד על הליכון, במהירות לפי בחירתן, תחת שלושה תנאים שונים: ברגליים יחפות, ברגליים לבושות גרבי הרים ובהליכה מעל מכשולים בעוד הרגליים לבושות גרבי הרים.

תוצאות המחקר הראו, כי נשים עם ראייה חדה הלכו מהר יותר מאשר נשים עם ראייה מטושטשת, אך התאוצה של מרכז המסה בקרב נשים אלו היתה נמוכה יותר בהשוואה לנשים עם חדות ראייה נמוכה.

נמצאו הבדלים מובהקים בין שתי הקבוצות מבחינת מהירות ההליכה תחת שלושת תנאי המחקר, ונמצאו הבדלים מובהקים בקבוצת הראייה המטושטשת מבחינת מהירות ההליכה בין רגליים יחפות לעומת הליכה במסלול מכשולים וכן בין הליכה עם גרביים במסלול רגיל לעומת מסלול מכשולים.

מחקר זה מצא, כי חדות הראייה משפיעה על שיווי המשקל הדינאמי ועל מהירות ההליכה בקרב קשישות. משתתפות עם חדות ראייה נמוכה היו עם רגישות גבוהה לשינויים בעוצמת הגירוי התחושתי, בעיקר כאשר הקלט התחושתי מכפות הרגליים נחלש בהיעדר מכשולים בדרך.

אי לכך, ממליצים החוקרים למבוגרים עם ראייה מוגבלת לבצע תרגילי שיווי משקל והליכות בתנאי דרך משתנים, כולל ניווט במסלול מכשולים, על מנת להפחית את הסיכון לנפילות.

מקור: 
Sun-shil Shin, Duk-hyun An, Won-gyu Yoo; Comparison of gait velocity and center of mass acceleration under conditions of disrupted somatosensory input from the feet during the navigation of obstacles in older adults with good and poor visual acuity; European Gariatric Medicine, Volume 6, Issue 3, June 2015, Pages 208–213

נושאים קשורים:  חדות ראייה,  קשישים,  logMAR,  מד תאוצה,  accelerometer,  מכשולים,  גירוי תחושתי,  נפילה,  הליכה,  קשיי ראייה,  ראייה מטושטשת,  מחקרים
תגובות