חדשות

בית הדין לעבודה הורה להאיץ את המשא ומתן בין הרופאים לאוצר

עמותת הרופאים המתמחים תקיים בשבוע הבא כנס "קריאה לזעקה" על מצוקת המתמחים במחלקות בתי החולים במערכת הציבורית

בית הדין האזורי לעבודה הורה אמש (יום ד') לנציגי ההסתדרות הרפואית והאוצר, להאיץ את המגעים ביניהם במטרה לסיים את העיצומים והשביתה. בית הדין הורה לצדדים להיפגש מעתה מדי יום, החל מהשבוע הבא.
בדיון שנערך בבית הדין בשעות אחר הצהריים אתמול, דווח כי הושגה הסכמה עקרונית בין הצדדים בנושא תורנויות המתמחים ומתגבש מתווה.

יעקב ליצמן (מקור: ויקיפדיה)

יעקב ליצמן (מקור: ויקיפדיה)

הרופאים והאוצר הסכימו, כך נמסר, שיש להפחית במספר התורנויות החודשיות שיבצעו המתמחים – ובמקביל גם תהיה תוספת תקנים שתאפשר את המהלך הזה. אלא שבשלב זה, משרד הבריאות ובמיוחד סגן השר יעקב ליצמן מתנגדים למודל שהוצע. משרד הבריאות סבור שיש לקצר את שעות התורנות מ-26 כיום ל-20-18. משרד הבריאות הודיע שלא ייתן יד למהלך שבו תהיה הפחתה במספר התורנויות אם הן גם לא יקוצרו.

על-פי המתווה שמתגבש בין הר"י לאוצר ושעליו דווח בבית הדין, הפחתת מספר התורנויות החודשיות יתבצע בשלבים: תחילה ל-8 בחודש ובהמשך ל-6 במיוחד במחלקות בתי החולים שבפריפריה, בהן הבעיה חריפה באופן בולט.

עדיין אין הסכמה בין הצדדים בסוגיית התקנים שיהיה צורך להוסיף על מנת לאפשר את ההפחתה - כפי שדורשים נציגי הר"י. משרד האוצר איננו מעוניין לכלול את הנושא הזה בהסכם הקיבוצי החדש שייחתם – ודורש על כך הסכם נפרד. הצדדים מסרו כי לראשונה מאז שנה של דיונים חלה התקדמות מסוימת במו"מ ביניהם ואף חל שינוי באווירה בשיחות שהם מנהלים עתה.

בתוך כך מדווח הבוקר "דה מרקר" כי סגן השר ליצמן דורש שתורנות המתמחים תחל בשעות הצהריים ולא בבוקר – והיא תסתיים בוקר שלמחרת. בנושא הזה הוא מתעקש למרות שהגורמים המקצועיים הסבירו שאין זה פתרון נכון. בין המתנגדים יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ד"ר דרור דיקר שאף התבטא בנושא זה בראיון ל"דוקטורס אונלי" בו הזהיר כי קיצור התורנויות "תייצר דור של תורנים במקום רופאים".

למהלך זה מתנגדת גם מזכ"לית ההסתדרות הרפואית עו"ד לאה ופנר :"החשש הוא מפני מצב שקיצור שעות התורנות תגרום לכך שהמתמחים יחויבו ביותר תורנויות, אבל העומס שייווצר יוטל על מתמחים אחרים באותה מחלקה".

ביום חמישי הבא, 23 ביוני ב-18:30 תקיים עמותת מרש"ם (מתמחי הרפואה לשיפור מערכת הבריאות הציבורית בישראל) כנס מיוחד (אולם לב, בניין מדעים מדויקים, קמפוס אוניברסיטת ת"א) שבו תוצג מצוקת המתמחים. הכנס מתקיים בעקבות נתונים עדכניים שפורסמו בימים האחרונים – לרבות דו"ח מרכז טאוב וכן דו"ח מבקר המדינה שהציגו את חומרת ההידרדרות בתנאי האשפוז, השחיקה ברמת ההכשרה של הרופאים המתמחים, עומסי היתר הגוברים והולכים ונושאים בעייתיים אחרים הנובעים ממדיניות קלוקלת לאורך 15 שנה מצד ממשלות ישראל השונות.
מארגני הכנס מסרו כי הוא "קריאה לזעקה ציבורית". ישאו דברים בכנס: יו"ר העמותה ד"ר ליאור פרל, ח"כ ד"ר רחל אדטו, ח"כ דב חנין, מנהל העמותה עו"ד יניב יוגב וד"ר יונה וייסבוך. ב-מרש"ם טוענים שהפתרון היחיד לכל נושא התורנויות ואורכן הוא תוספת תקנים. המערכת לא עדכנה את נושא התקנים במחלקות כבר 35 שנה. להערכתם, תוספת של 4-3 תקנים למחלקה תשנה את התמונה.

נושאים קשורים:  חדשות,  רפואה פנימית,  מתמחים,  שביתת הרופאים,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות