חדשות

ב"שיבא" בוצע ניתוח להשתלת קרנית מלאכותית, פרי פיתוח ישראלי

מטופלים שזקוקים להשתלת קרנית לאחר דחייה של שתל ביולוגי עשויים למצוא פתרון בהשתלת EndoArt, קרנית מלאכותית – "מוצר מדף נגיש שאינו תלוי בתרומת רקמות וללא דחיית השתל"

ד"ר מיכאל רוטנברג במהלך הניתוח. צילום: דוברות שיבא

ניתוח חדשני להשתלת קרנית מלאכותית בעינו של מטופל בוצע לאחרונה בהצלחה במרכז הרפואי שיבא. עד כה הושתלו ב"שיבא" רק קרניות שנלקחו מתורמים אנושיים (ביולוגיות), אך כעת נפתחה האפשרות להשתלת קרניות מלאכותיות. את הניתוח ביצע ד"ר מיכאל רוטנברג, מומחה ברפואת עיניים ומנתח בכיר במכון עיניים בבית החולים.

לפיתוח החדשני של הקרנית המלאכותית בשם EndoArt, אחראים ד"ר עופר דפנא, רופא ומנתח עיניים מומחה, פרופ' אריה מרקוביץ', מנהל מחלקת עיניים בבית החולים קפלן ונחום פררה, מנכ"ל חברת Eye-Yon Medical - חברת סטארט-אפ ישראלית המפתחת טכנולוגיות חדשות בתחום העיניים בכלל וטיפולים ייחודיים לבצקת הקרנית בפרט.

לדברי ד"ר רוטנברג, היתרון הגדול של הקרנית המלאכותית הוא הזמינות שלה – זהו מוצר מדף נגיש שאינו תלוי בתרומת רקמות. בנוסף ובניגוד לשתלים ביולוגיים, במקרה זה לא צפויה דחייה של הגוף את הקרנית. הקרנית המלאכותית פותחת אפשרות חדשה במקרים בהם השתל הביולוגי נכשל, אף שישנו חשש שלא תיצמד טוב לעין כמו שתל ביולוגי.

הקרנית המלאכותית EndoArt, פיתוח ישראלי. צילום: דוברות שיבא

ד"ר רוטנברג מציין כי השתלת קרנית מלאכותית יכולה להועיל במצבים של טראומה לקרנית, בצקות, תפקוד לקוי של הפנים האחוריות של הקרנית, כתוצאה מניתוחים או מחלות, ומחלות גנטיות.

המטופל שעבר את הניתוח ב"שיבא", בן 69, סובל מפגיעה בעין ימין בעקבות פגיעה במהלך שירותו הצבאי לפני כ-50 שנה, ומאז כבר עבר ניתוחים רבים, כולל השתלה וקיבוע של עדשה מלאכותית ומספר ניתוחי השתלת קרניות שכשלו במהלך השנים. לאחר שגם טיפול תרופתי לא עזר, נראה היה כי לא נותר עוד איך לעזור לו.

בהתחשב בהיסטוריה הרפואית של המטופל, ד"ר רוטנברג חשב כי שתל של EndoArt יוכל להתאים למקרה מורכב זה. לאחר התייעצות עם המפתח ד"ר דפנא ובהסכמת המטופל, חזרה התקווה להציל את ראיית המטופל בעין ימין. לאחר חצי שנה התקבל האישור ב"שיבא" לבצע את הניתוח והוא בוצע בחודש ינואר האחרון.

בתקופה הראשונה שלאחר הניתוח עקבו הרופאים מקרוב אחרי מצבו של המטופל מחשש להיפרדות הקרנית המלאכותית כמו גם להיווצרות בצקות בקרנית, אך הזמן פעל לטובה וכיום, לאחר בדיקות הדמיה ובדיקה קלינית, אפשר להכריז על הניתוח כהצלחה ונראה כי המטופל לא יזדקק לטיפול נוסף.

ד"ר רוטנברג: "השתל המלאכותי עובד בצורה טובה לשמחת המטופל ולשמחתנו, במיוחד כשמדובר במקרה מורכב וקשה של העין לאחר טראומה ושתלים קודמים. הקרנית שקופה ואינה בצקתית, והמטופל מדווח על שיפור ניכר בראייה. האפשרות להשתמש בשתל מלאכותי מרחיבה את ארסנל הטיפולים הניתוחיים ואת היכולת להתאים למטופלים את הניתוח בהתאם למצבם".

ד"ר דפנא מוסיף: "בעולם המערבי, שבו לא חסרות תרומות של קרניות ביולוגיות, EndoArt מציע פתרון חדשני במקרים שבהם כבר נכשלו בעבר שתלים ביולוגיים וישנו סיכון גבוה לכשל נוסף; ואילו בשאר העולם, היכן שקיים חוסר בקרניות ביולוגיות, זהו מוצר שאפשר להנגיש וכך לטפל במספר גדול יותר של אנשים".

נושאים קשורים:  קרנית מלאכותית,  בית החולים שיבא,  EndoArt,  פיתוח ישראלי,  חדשות,  ד"ר מיכאל רוטנברג,  ד"ר עופר דפנא,  פרופ' אריה מרקוביץ',  Eye-Yon Medical
תגובות