חדשות

"הלל יפה": שירות חדש לאבחון וטיפול בהפרעות ראייה שמקורן במוח ובמערכת העצבים

המרכז הרפואי הודיע כי את השירות החדש תנהל פרופ' ענת קסלר, שניהלה יחידה ייעודית בתחום זה ב"איכילוב" במשך 15 שנה

בית החולים "הלל יפה" (צילום: ויקיפדיה)
בית החולים "הלל יפה" (צילום: ויקיפדיה)

במרכז הרפואי "הלל יפה" בחדרה הופעל שירות חדש במסגרת מרפאת העיניים, לשם אבחון וטיפול בהפרעות ראייה שמקורן במוח ובמערכת העצבים (נוירואופתלמולוגיה). את השירות מנהלת פרופסור ענת קסלר, נוירולוגית ומומחית בתחום רפואי זה. במשך 15 שנה ניהלה פרופ' קסלר יחידה ייעודית בתחום הזה ב"איכילוב".

בית החולים "הלל יפה" מסר, כי במסגרת השירות החדש תשתף פרופ' קסלר פעולה עם רופאי מחלקות עיניים ונוירולוגיה, לצורך מתן ייעוץ במרפאות ובמחלקות המרכז הרפואי.

פרופ' ענת קסלר (צילום: פרטי)

פרופ' ענת קסלר (צילום: פרטי)

פרופ' קסלר היא פרופסור מן המניין קליני באוניברסיטת תל אביב, בוגרת הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב. היא התמחתה בנוירולוגיה וביצעה התמחות-על בנוירואופתלמולוגיה בארה"ב. משנת 2001 ועד יוני 2016 נהלה את היחידה הנוירואופתלמולוגית והמרכז ליתר לחץ תוך גולגולתי עצמוני במרכז הרפואי "תל אביב איכילוב". בנוסף היא מרצה, מנחה מתמחים ברפואת עיניים ונוירולוגיה ומציגה עבודות מחקר בכנסים בארץ ובעולם.

"נוירואופתלמולוגיה", הסבירה פרופ' קסלר, "עוסקת בבעיות ראייה שאינן נובעות מגלגל העין עצמו, אלא מהפרעות בעצב הראיה, במסילות הראיה והמוח. התחום הזה מחייב ידע בבעיות רפואיות הקשורות לעין, למוח, לעצבים ולשרירים, תוך ראיה כוללת של הפרעות ראייה הנובעות ממחלות כלליות אחרות.

"במחלות נוירולוגיות רבות מופיעים תסמינים כמו פגיעה בעצב הראיה, ליקויים בשדות הראיה, הפרעות בתנועות העיניים, כפל ראיה, תנועות עיניים בלתי רצוניות (ניסטגמוס), שינויים באישונים ובקרקעית העיניים ועוד. לעתים קרובות אלו ביטויים ראשונים למחלה נוירולוגית. בבדיקת עיניים שגרתית לא ניתן לאבחן אותן".

התלונות השכיחות כוללות: אובדן ראיה חלקי או מלא, חסר בשדה הראיה, פגיעות בעצב הראיה כאוטם ראש עצב הראיה (AION), דלקת עצב הראיה (Optic neuritis), הפרעות בשדה הראיה, כאבי ראש, בצקת ראש עצב הראיה (פפילאדמה) ותסמונת פסוידוטומור צרברי. עוד שייכות לתחום זה בעיות כמו הפרעות בתנועות העיניים הבאות לידי ביטוי בהופעת פזילה פתאומית או ראיה כפולה, פגיעות מוחיות (גידולים, אוטם) המתבטאות בהפרעות ראיה או בשדה הראיה, צניחת עפעפיים, בלט של גלגל העין והבדל בגודל האישונים.

כמו כן מספק השירות ייעוץ בהקשר לתלונות של מטופלים הסובלים מפגיעות בעצב הראיה מסיבות דלקתיות, הפרעה באספקת הדם, טוקסיות ותורשתיות. "גם אלה מתבטאים בירידה בחדות הראיה, הפרעה בראיית צבעים, כאבים בהנעת העין, חסרים בשדה הראיה", אמרה פרופ' קסלר.

במרפאה מבוצע הליך אבחון מפורט הכולל בדיקה של מסלולי הראיה ותנועות העיניים וכן נערך מעקב אחר חולים עם מחלות כמו לחץ תוך-גלגלתי מוגבר ובמיוחד תסמונת פסוידוטומור צרברי וליקויים בשדה הראיה.

נושאים קשורים:  חדשות,  מינויים,  המרכז הרפואי "הלל יפה",  ראיה,  נוירואופתלמולוגיה,  פרופ' ענת קסלר
תגובות