בצקת מקולרית סוכרתית

טיפול בבצקת מקולרית סוכרתית עם אפליברצפט לאחר טיפול קודם ב-anti-VEGF משפר תוצאים אנטומיים

מחקר מצא, כי טיפול באפליברצפט לאחר בוואציזומאב ו/או רניביזומאב מביא תוך זמן קצר לשיפור מובהק בעובי מרכז המקולה ומשפיע במידת מה גם על חדות הראייה והלחץ התוך-עיני

בצקת מקולרית, סוכרת (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה העריך את התוצאים התפקודיים והאנטומיים בטווח הקצר של מטופלים עם בצקת מקולרית סוכרתית עיקשת (diabetic macular edema) שהחליפו טיפול מבוואציזומאב (Bevacizumab – Avastin) ו/או רניביזומאב (Ranibizumab -Lucentis) לאפליברצפט (Aflibercept – Eylea, Zaltrap), גם היא תרופה ממשפחת ה-anti-VEGFי(anti-vascular endothelial growth factor).

נערכה סדרת מקרים עוקבים רטרוספקטיבית, התערבותית ולא השוואתית.
בניתוח הנתונים נכללו עיניים שטופלו בארבע זריקות עוקבות לפחות של בוואציזומאב/רניביזומאב במרווחים של 4-6 שבועות, טרם מעבר לטיפול באפליברצפט. נתונים דמוגרפיים, תוצאות בדיקות וטיפול תרופתי נאספו מגיליונות רפואיים.

ניתוח הנתונים כלל 50 עיניים של 37 מטופלים. העיניים טופלו בממוצע ב-13.7 זריקות של בוואציזומאב/רניביזומאב לפני החלפת הטיפול, ואחריהן ב-4.1 זריקות של אפליברצפט במהלך 4.6 חודשי מעקב. ממוצע ה-logMAR בבדיקת חדות ראייה שבוצעה בביקור לפני החלפת הטיפול היה 0.60 ± 0.43 (שקול ל-20/80 בסולם סנלן).

עד הביקור השני לאחר החלפת הטיפול, חדות הראייה השתפרה ל-0.55 ±י 0.48 (20/70 בסולם סנלן), כלומר, היה שינוי ממוצע של 0.05-± 0.22 ב-logMARי(p=0.12).

העובי הממוצע של מרכז המקולה, שנבדק בסריקה טומוגרפית, היה 459.2 ±י 139.2 מיקרון לפני החלפת הטיפול, ועד הביקור השני לאחר החלפת הטיפול העובי הממוצע ירד ל-348.7 ± 107.8 מיקרון, כלומר, היתה ירידה ממוצעת של 112 ± 141 מיקרון בעובי מרכז המקולה (p<0.0001).

לחץ תוך-עיני ממוצע שנמדד בביקור לפני החלפת הטיפול היה 15.1 ± 3.3 מ"מ כספית, ובביקור השני לאחר החלפת הטיפול לאפליברצפט לחץ זה ירד ל-14.9 ± 3.2 מ"מ כספית, כלומר, היתה ירידה ממוצעת של 0.2 ± 3.0 מ"מ כספית (p=0.63).

החוקרים סיכמו, כי החלפת טיפול מבוואציזומאב /או רניביזומאב לאפליברצפט כטיפול בבצקת מקולרית סוכרתית עיקשת הביאה לשיפורים אנטומיים מובהקים. כמו כן, נצפתה מגמת שיפור בחדות הראייה וירידה בלחץ התוך-עיני, אך תוצאים אלו היו ללא מובהקות סטטיסטית.

מקור:
Ehsan Rahimy, Abtin Shahlaee, M. Ali Khan, Gui-shuang Ying, Joseph I. Maguire, Allen C. Ho, Carl D. Regillo, Jason Hsu; Conversion to Aflibercept After Prior Anti-VEGF Therapy for Persistent Diabetic Macular Edema; American Journal of Ophthalmology, April 2016 Volume 164, Pages 118–127.e2

נושאים קשורים:  בצקת מקולרית סוכרתית,  diabetic macular edema,  בוואציזומאב,  אווסטין,  רניביזומאב,  לוסנטיס,  אייליה,  Anti- VEGF,  חדות ראייה,  עובי מרכז המקולה,  לחץ תוך עיני,  מחקרים,  אפליברספט
תגובות